Sapeńko, Roman - red. ; Czeremski, Maciej - red.
Kryzys dyskursu antropocentrycznego, wespół z ekspansywnym rozwojem technologii cyfrowych sprawił, że człowiek przestał być - paradoksalnie - stawiany w centrum namysłu ponowoczesnej humanistyki. Jego miejsce zajęły formy świadomości nie-ludzkiej, pośród których ważką rolę odgrywają istoty hybrydyczne i będące efektem zabiegów cyborgizacji. ; Najnowsza sztuka - zwłaszcza jej nurt sytuujący się w ramach paradygmatu cyberkulturowym - usiłuje poddać obserwowane społecznie tendencje namysłowi artystycznemu w sposób syntopijny, tj. łącząc refleksję estetyczną z etyczną i technologią. Zawarte w tekstach kultury obrazy "poza-ludzkiej" przyszłości, zwłaszcza odczytywane z perspektywy manifestów posthumanistycznych ukazują świat przyszłości coraz bardziej odległy od dotychczasowych futurystycznych wizji. ; Szczególna rola w tym procesie przypadła popularnemu obiegowi kultury, w którym namysł nad technologicznymi uwarunkowaniami współczesnej egzystencji wyraża obawy jednostki przed dominacją techniki. Z tego względu w tekstach popkultury eksponowane miejsce zajmują następujące zagadnienia: - cyborgizacja, traktowana jako nieuchronna konsekwencja rozwoju technologicznego;- konieczność redefinicji utrwalonej kulturowo opozycji naturalne - sztuczne;- przemiany współczesnej wrażliwości technologicznej pod wpływem cyfryzacji rzeczywistości społecznej. ; Trudno jednakże oprzeć się zarazem wrażeniu, że w cyberpunku mamy do czynienia nie tyle ze zrefleksjonowaniem tez autorów posthumanistycznych manifestów, co wykorzystaniem przywoływanych przez nich figur wyobraźni do tworzenia opowieści eksploatujących społeczne nadzieje i lęki, związane z ekspansywnym rozwojem technologicznym
Crisis of the anthropocentric discourse, together with expansive development of digital data, caused a situation, where human was - paradoxically - no longer placed in the center of post-modern humanities consideration. Its place was taken by forms of nonhuman consciousness, among whose hybrid-beings and the ones who are an effect of cyborgism play an important role. ; Modern art - especially its current, which situates itself in a framework of cyberculture paradigm - attempts to submit the noticed social tendencies to the artistic consideration in a cyber-cultural way, which is combining aesthetic and ethic reflection and technology. Images of non-human future contained in cultural writings, especially read from the posthumanistic manifests perspective, picture the world of future more and more distant from foregoing visions. ; A specific role in this process was ascribed to the pop-cultural circulation, in which consideration over technological conditioning of modern existence expresses one`s anxieties towards dominance of technology. For this reason in the pop-cultural texts exposed places are taken by following questions: - cyborgism treated as an inevitable consequence of the technological development; - a need to redefine culturally preserved opposition between natural and artificial; - changes in modern technological sensitivity under the influence of digitization of social reality. ; However, in the meantime it is difficult to resist the impression, that in cyberpunk we deal not with afterthought thesis of post-humanistic authors of manifests, but with using evoked by them figures of imagination to create stories, which exploit social hopes and anxieties connected with expansive development of technology.
Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe ; Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Pedagogiki, Psychologii i Socjologii
Rocznik Lubuski, tom 42, część 2
Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego
2024-05-29
2024-05-29
46
https://zbc.uz.zgora.pl/repozytorium/publication/89105
Ferrando, Francesca Sapeńko, Roman - red. Czeremski, Maciej - red.
Trocha, Bogdan (1963- ) Sapeńko, Roman - red. Czeremski, Maciej - red.
Legeza, Siergiej Sztyber, Radosław - red. nacz.
Olczak, Mateusz Gorzelana, Joanna - red. nauk. Seul, Anastazja - red. nauk.
Krawiecka, Ewa Bednarczyk-Stefaniak, Emanuela - red. Seul, Anastazja - red.
Sapeńko, Roman Sapeńko, Roman - red. Czeremski, Maciej - red.