Artykuł wskazuje główne kierunki zmian w filozofii kształcenia i ich konsekwencje strukturalne dla biografii edukacyjnych młodego pokolenia, będące reakcją na zmianę ustroju społeczno-politycznego i dominujące trendy globalne. Uwzględniono tutaj proces imitowania rozwiązań strukturalnych obecnych już od dawna w zachodnich społeczeństwach. Zasadniczym jego celem jest próba wskazania istotnych podobieństw i różnic, będących udziałem krajów przechodzących podobną drogę rozwojową, której wspólnym mianownikiem było odrzucenie komunizmu. ; Jakkolwiek zmiany w edukacji (w strukturach, wartościach, postawach) w rożnych krajach miały rożne nasilenie, posiadały jednak pewną cechę wspólną, a mianowicie przybrały właściwie postać modernizacji imitacyjnej. Jej główną cechą był proces powielania rozwiązań instytucjonalno-prawnych obecnych w krajach anglo-saskich, który wraz z globalizacją postaw i wartości wobec edukacji przyczynił się do upodobnienia się ram tworzenia się biografii edukacyjnych młodzieży.
The article identifies the main directions of changes in the philosophy of education and their structural consequences for educational biographies of the young generation. The directions are a reaction to the change of the socio-political system and to the dominant global trends. Simultaneously, the authors take into consideration the process of imitating structural solutions existing in Western societies for a long time. The main aim of the article is to identify major similarities and differences typical of the countries undergoing similar developments, the common denominator for which is the collapse of communism. ; Any changes in education (in structures, values and attitudes) in these varied in intensity, however, they had a common feature, namely they took the countries form of imitative modernization. The main feature of this modernization was imitating the institutional and legal solutions applied in Anglo-Saxon countries. The process of imitation combined with the globalization of values and attitudes towards education contributed to the alignment of the frames within which youth?s educational biographies are created.
Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe ; Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Pedagogiki, Psychologii i Socjologii
Rocznik Lubuski, tom 44, część 1
Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego
2024-06-05
2024-06-05
24
https://zbc.uz.zgora.pl/repozytorium/publication/89186
Niezgoda, Marian (1943- ) Zielińska, Maria - red.
Szafraniec, Krystyna Zielińska, Maria - red.
Borowicz, Ryszard (1945-2014) Zielińska, Maria - red.
Romanowicz, Wiesław Zielińska, Maria - red.
Przybysz-Zaremba, Małgorzata Kataryńczuk-Mania, Lidia - red. nauk.
Kowalski, Mirosław Radziwołek, Marcin Bąbka, Jarosław - red Kowalska, Ewa - red.
Urbaniak, Agnieszka Zielińska, Maria - red.
Zielińska, Maria Zielińska, Maria - red.