Ruszczyńska, Marta - red. nauk. ; Pałucka-Czerniak, Iwona - red. nauk.
50 lat zielonogórskiej polonistyki
Artykuł stanowi propozycję odczytania wiersza Norwida jako tekstu o walorach intertekstualnych. Autorka wychodzi od wypowiedzi autotematycznych poety, podważających wzorce twórcy-wieszcza, bierze też pod uwagę ówczesne teorie estetyczne. W swoich poszukiwaniach badawczych idzie rozpoznanym duktem naturalnego związku artysty ze sztukami plastycznymi, jak też z romantyczną teorią korespondencji sztuk. W tym kontekście odczytuje fragment liryczny Norwida jako próbę ponownego odwołania się do tragicznego zdarzenia z historii - samobójczej śmierci spiskowca Karola Levittoux, jednakże już w perspektywie uniwersalnej. ; Następnie wiersz Norwida pokazany zostaje w intertekstualnym dialogu ze współczesną powieścią "Popiół i diament" Jerzego Andrzejewskiego oraz z późniejszą adaptacją filmową. W podsumowaniu autorka dowodzi, iż owe transgresje wynikają z prób Norwida stworzenia nowego symbolicznego języka poezji, łączącego słowo z obrazem. W konsekwencji tego rodzaju synteza przekłada się na nowy i niepowtarzalny efekt artystyczny. Dzięki temu twórczość Norwida mogła w zwielokrotniony sposób oddziaływać na odbiorcę, a współcześnie stać się przekazem wciąż żywym w naszej kulturze.
The article is a proposal to read one poem by Norwid as a text with intermedia values. The author starts with self-referential statements by the poet, undermining the then patterns of the creator-bard, and takes into account the aesthetic theories of the time. In his research, he follows the recognized path of the artist`s natural relationship with the visual arts, as well as with the romantic theory of the correspondence of arts. In this context, I interpret Norwid`s lyrical fragment as an attempt to reference to a tragic event in history - the suicide of the conspirator Karol Levittoux, however, already from a universal perspective. ; Next, Norwid`s poem is shown in an intertextual dialoque with Jerzy Andrzejewski`s contemporary novel "Ashes and Diamonds" and with a later film adaptation. Summing up, the author proves that these trangressions result from Norwid`s attempts to create a new symbolic language of poetry, combining the word with the image. Consequently, this type of synthesis translates into a new and unique artistic effect. Thaks to this, Norwid`s work could have a multiplied effekt on the recipient, and nowadays it can become a message that is still alive in our culture.
Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego
50 lat zielonogórskiej polonistyki
Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego
2024-10-22
2024-10-22
34
https://zbc.uz.zgora.pl/repozytorium/publication/90496
Nazwa wydania | Data |
---|---|
Intertekstualność Norwida. Przypadek jednego wiersza = Norwid`s intertextuality. One line case | 2024-10-22 |
Przyklenk, Joanna Hawrysz, Magdalena - red. nauk. Jurewicz, Magdalena - red. nauk. Kotlarska, Irmina - red. nauk.
Ruszczyńska, Marta Sztyber, Radosław - red. nacz.
Ruszczyńska, Marta Bielniak, Nel - red. nauk. Urban-Podolan, Aleksandra - red. nauk.
Byzova, Valentina M. Perikova, Ekaterina I. Rongińska, Tatiana - red.
Kolańska, Magdalena Rongińska, Tatiana - red.
Skiba, Marta Greinert, Andrzej - red.
Malczyk, Małgorzata Gorzelana, Joanna - red. nauk. Seul, Anastazja - red. nauk.
Kowalkowska, Iwona Wyganowska-Świątkowska, Marzena Kataryńczuk-Mania, Lidia - red. nauk.