Celem artykułu jest wskazanie najważniejszych pytań, do których odniesienie się mogłoby pozwolić na ocenę naukowości coachingu. Cel ten realizowany jest poprzez 1) przedstawienie głównych problemów i stanowisk z zakresu filozofii i ogólnej metodologii nauk związanych ze sporami dotyczącymi kryterium demarkacji oraz cech nauki i wiedzy naukowej, 2) wskazanie możliwości odniesienia wymienionych problemów i stanowisk do oceny tego, jak owe cechy lub kryteria są lub nie są realizowane w przypadku coachingu. ; Ze względu na różnorodność definicji, odmian, podstaw, kierunków, praktyk i ujęć zarówno nauki, jak i coachingu nie formułuje się tu odpowiedzi na pytanie o to, czy coaching jest naukowy. Niemniej zostają w nim wskazane pytania i zagadnienia, których uwzględnienie stanowi warunek konieczny zrozumienia samego pytania o naukowość coachingu oraz oceny ewentualnych odpowiedzi na takie pytanie.
The aim of the article is to indicate the key questions that, if addressed, could allow for an assessment of the scientific nature of coaching. This objective is achieved by 1) presenting the main issues and positions in the field of philosophy and general methodology of science related to disputes about the demarcation criterion and the characteristics of science and scientific knowledge, 2) pointing out the possibilities of relating these issues and positions to the assessment of how these characteristics or criteria are or are not fulfilled in the case of coaching. ; Due to the diversity of definitions, variations, foundations, approaches, practices, and perspectives in both science and coaching, this article does not provide a definitive answer to the question of whether coaching is scientific. However, it does identify the questions and issues that need to be considered in order to understand the question of the scientific nature of coaching and evaluate potential answers to such a question.
Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego
Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego
2024-10-24
2024-10-24
1
https://zbc.uz.zgora.pl/repozytorium/publication/90570
Nazwa wydania | Data |
---|---|
Naukowość coachingu. Zarys problematyki = The Problem of Scientific Nature of Coaching: An Overview of the Issues | 2024-10-24 |
Bylica, Piotr (1976- ) Jodkowski, Kazimierz (1950 - ) - red.
Kowalski, Mirosław Kowalski, Mirosław - red. Kowalska, Ewa - red.
Gębska, Karolina Danielak, Wiesław - red. nauk. Niewiadomski, Przemysław - red. nauk. Sobotkiewicz, Dariusz - red. nauk.
Gębska, Karolina Moczulska, Marta - red. Preston, Peter- red. jęz. Stankiewicz, Janina - red. nacz. Zmyślony, Roman - red. statyst. Adamczyk, Janusz- red. Skalik, Jan - red.
Żywczok, Alicja Kowalski, Mirosław - red. Kowalska, Ewa - red.
Jankowski, Krzysztof Gillmeister, Andrzej - red.
Seul, Anastazja (1961- ) Gorzelana, Joanna - red. nauk. Kaczor, Monika - red. nauk. Seul, Anastazja - red. nauk.