Gorzelana, Joanna - red. nauk. ; Seul, Anastazja - red. nauk.
Prezentowany artykuł został poświęcony mechanizmom tworzenia komizmu we wczesnej prozie Antoniego Czechowa na podstawie opowiadania-scenki pt. "Radość". Odwołano się do budowy świata przedstawionego, a więc postaci literackiej, fabuły, akcji, kompozycji utworu, a także jego genologii. ; W badanym tekście zostały dostrzeżone charakterystyczne rodzaje komizmu (komizm sytuacyjny, komizm językowy, komizm postaci) oraz tradycyjne środki tworzenia efektu komicznego: kontrast i przewrotność zdarzeń, opinii, stanu emocjonalnego bohaterów; wyolbrzymienie i ekspresja; żartobliwe antroponimy i toponimy; środki stylistyczne w obrębie leksyki i składni. Ujawniono zarówno tradycyjne cechy komizmu w kontekście humorystycznej beletrystyki dziennikarskiej, jak i nowatorskie rysy we wczesnej poetyce Czechowa, w której zarysowuje się jego indywidualne, twórcze piętno. Zwrócono uwagę na komizm jako przestrzeń reprezentującą swoiście pojętą kategorię estetyczną oraz na funkcje komizmu, które definiują specyficzne rysy filozofii humoru Czechowa.
The sketch essence concerns mechanisms of humour evoked in a short scene-story-entitled "Joy" by Anton Chekhov. The study reconstructs the represented world, including the protagonist`s portrait, plot, action, and composition of the work, as well as its genology. In the text in question, characteristic types of comicality (situational comedy, linguistic comedy, character comedy) and traditional means of comic effects evoking were distinguished, like contrast and perversity of events or opinions; the characters` emotional state modification; exaggeration or over-expression; furthermore, ridiculous anthroponyms and toponyms; stylistic means within lexis and syntax used by the author. ; The study attempted to reveal both the traditional comicality features in the context of the former humorous journalistic output and innovative features in Chekhov`s early poetics, in which his individual, creative stigma became noticeable. In the analysis, attention has also been drawn to - comicality as a space representing an individually understood aesthetic category (and its functions, too) that finally defines the specific attributes of A. Chekhov`s philosophy of humour.
seria: Prace Aksjologiczne: język, literatura, kultura, t. 4
Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego
10.59444/2024SERredGor_Seu_PAr28
Zdrowie i choroba w aspekcie aksjologicznym
Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego
2024-10-28
2024-10-28
25
https://zbc.uz.zgora.pl/repozytorium/publication/90668
Zotova, Nataliia Kaczor, Monika - red. nauk. Kładoczny, Piotr - red. nauk.
Zotova, Nataliia Hawrysz, Magdalena - red. nauk. Jurewicz, Magdalena - red. nauk. Kotlarska, Irmina - red. nauk.
Zotova, Nataliia Ruszczyńska, Marta - red. nauk. Pałucka-Czerniak, Iwona - red. nauk.
Walak, Bogumiła Kataryńczuk-Mania, Lidia - red. nauk.