Leszkowicz-Baczyńska, Żywia - red. ; Nyćkowiak, Justyna - red.
Historia sztucznego światła jest jednocześnie historią początków miejskiego krajobrazu. Począwszy od "Passages" Benjamina, w których światło ukazuje alejki Paryża, poprzez liczne projekty artystyczne XIX i XX wieku, antropologiczne studia M. Bille`a i behawioralne studia A. E. Stampa, kończąc na temacie intensywności światła jako wskaźnika potencjału metropolitalnego danego regionu świata (np. projekt NASA "World Lights"), a także elementu znieczulenia miejskiej ikonosfery (np. projektowanie światłem i laserem), światło staje się również nieodłącznym elementem badań w ramach studiów urbanistycznych i przestrzennych. Zwykle jednak temat światła traktujemy "dodatkowo", "przy okazji", jako "uzupełnienie", a nie jako temat nadrzędny, czyli podstawowy wątek refleksji. ; Biorąc pod uwagę, że sztuczne światło wygenerowało nieznane dotąd zjawiska (np. zanieczyszczenie światłem, prześwietlenie itp.) i doprowadziło do współczesnego zwycięstwa humanizacji i oswojenia przestrzeni miejskiej (np. "życie nocne", ruch uliczny itp.), konieczne jest jednak określenie jego roli w procesach społecznych, a także jego umiejscowienia w obszarze zainteresowań socjologii miejskiej i przestrzennej, jako równorzędnego w stosunku do innych tematów. Artykuł jest próbą "rehabilitacji" tematu światła w obszarze nauk społecznych i wskazaniem możliwych ścieżek objaśniających dotyczących refleksji nad "miastami światła".
The history of artificial light (kerosene, eletri, LED) is at the same time the history of the origins of the urban landsape. Beginning with Benjamin`s "Passages", in whih the light brings into view the enshrouded alleys of Paris, through numerous artistic projects of the 19th and the 20th century, M. Bille`s anthropological and A. E. Stamp`s behavioural studies, ending with the onept of the intensity of light as the indiator of the metropolitan potential of a given region of the world (e.g., NASA "World Lights project"), as well as an element of the anesthetisation of urban iconosphere (e.g., light and laser design), the light is also becoming an inherent element of research within urban and spatial studies. Usually, however, the subject of light ours "additionally", "by the way", as a "supplement", and not as the primary theme, i.e., the basic line of reflection and the mutual realm of presented ideas. ; Considering the fat that artificial light generated the phenomena unknown thus far (e.g., light pollution, over-illumination, et.) and led to the modern victory of humanising and familiarising urban space (e.g., "nightlife", traffic, etc.), it is, however, necessary to define its role within social processes, as well as its location in the realm of urban and spatial sociology interests, as equivalent in relation to other topics. The article is an attempt to "rehabilitate" the subject of light within the realm of social sciences and to point out possible explanation paths concerning the reflection on "cities of light".
Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe
Rocznik Lubuski, tom 35, część 2
Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego
Apr 7, 2025
Apr 7, 2025
67
https://zbc.uz.zgora.pl/repozytorium/publication/93968
Nyćkowiak, Justyna Leszkowicz-Baczyńska, Żywia - red. Nyćkowiak, Justyna - red.
Rosińska, Monika Leszkowicz-Baczyńska, Żywia - red. Nyćkowiak, Justyna - red.
Sobolewski, Andrzej Czajka, Roman Kuczyński, Tadeusz - red.
Wojtyszyn, Bogusław J. Kuczyński, Tadeusz - red.
Walentynowicz-Moryl, Katarzyna Leszkowicz-Baczyńska, Żywia - red. Nyćkowiak, Justyna - red.
Skiba, Marta Eckert, Wojciech - red.
Napiórkowski, Marcin Leszkowicz-Baczyńska, Żywia - red. Nyćkowiak, Justyna - red.
Pater, Łukasz Leszkowicz-Baczyńska, Żywia - red. Nyćkowiak, Justyna - red.