Obiekt

Tytuł: Zderzenie różnych światów: dzieci z wyjątkowo wysokim potencjałem rozwojowym w relacjach z otoczeniem społecznym = Clash of different worlds: children with exceptionally high developmental potential vs. their social environment

Autor:

Mróz, Anna

Data wydania:

2010

Typ zasobu:

artykuł

Współtwórca:

Miłkowska, Grażyna - red.

Tytuł publikacji grupowej:

Rocznik Lubuski, 36

Streszczenie:

Celem tego artykułu jest podkreślenie funkcjonowania dzieci wysoce uzdolnionych w ich środowisku społecznym. Nadzwyczajny potencjał rozwojowy takich dzieci nie jest tylko wynikiem ich szczególnych talentów i zdolności. Amerykańscy i kanadyjscy badacze podkreślają inny aspekt potencjału rozwojowego. Model ten obejmuje pięć form nadpobudliwości (psychomotorycznej, zmysłowej, intelektualnej, wyobrażeniowej i emocjonalnej) i definiuje je jako wymiary zwiększonej aktywności umysłowej. ; Nadpobudliwość znajduje wyraz w nasilonym sposobie myślenia, odczuwania, wyczuwania i reagowania na codzienne sytuacje. Z powodu tej tendencji uzdolnione dzieci doświadczają niedostosowania społecznego i poczucia nieadekwatności. Postrzegane jako inne stają w obliczu wielu codziennych stresorów specyficznych dla bycia uzdolnionym, takich jak presja ze strony rodziców, aby być idealnymi, lub poczucie niezrozumienia przez rówieśników. W konsekwencji mogą rozwinąć się u nich lęk, depresja. Te zaburzenia rozwojowe mogłyby zostać zniwelowane, gdyby rodzice i nauczyciele stali się świadomi szczególnych potrzeb uzdolnionych dzieci.

Abstract:

The purpose of this article is to highlight vulnerabilities of highly gifted children in their social environment. Such children`s extraordinary developmental potential is not only a function of their special talents and abilities. American and Canadian researchers emphasize another aspect of developmental potential. This model embraces five forms of overexcitability (psychomotor, sensual, intellectual, imaginational, and emotional) and defines them as dimensions of enhanced mental functioning. ; Overexcitabilities find expression in an intensified manner of thinking, feeling, sensing and reacting to everyday situations. Due to this tendency, gifted children experience social maladjustment and feelings of inadequacy. Perceived as different from other children, they face multiple daily stressors specific to being gifted, such as pressure from parents to be perfect, or feeling misunderstood by their peers. In consequence, they may develop anxiety, depression, and become underachieved. These developmental disturbances could be diminished if parents and teachers became aware of the specific needs of gifted children.

Wydawca:

Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe

Format:

application/pdf

Identyfikator zasobu:

oai:zbc.uz.zgora.pl:84018

Strony:

13-22

Źródło:

Rocznik Lubuski, tom 36, część 1

Jezyk:

pol

Prawa do dysponowania publikacją:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego

Kolekcje, do których przypisany jest obiekt:

Data ostatniej modyfikacji:

8 kwi 2025

Data dodania obiektu:

8 kwi 2025

Liczba wyświetleń treści obiektu:

48

Wszystkie dostępne wersje tego obiektu:

https://zbc.uz.zgora.pl/repozytorium/publication/94012

Wyświetl opis w formacie RDF:

RDF

Wyświetl opis w formacie OAI-PMH:

OAI-PMH

Obiekty Podobne

×

Cytowanie

Styl cytowania:

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji