Dyskusje pokazały, że społeczeństwo praktykuje lub realizuje zalety moralne zawsze w stopniu niedoskonałym. Wartości, jakie są związane z poszczególnymi cnotami, mają także charakter obiektywny, a ład społeczny podpowiada, by zmierzać do ich realizacji. Analizowane dyskusje publiczne pokazały, że człowiek stawia pytania o wartości i powinności moralne, o granice mające chronić te wartości. W społeczeństwie mniej lub bardziej funkcjonuje przekonanie, że respektowanie zalet moralnych zapewnia wewnętrzną i stabilną zasadę działania społeczeństwa. Chronią one przed dehumanizującymi skłonnościami i aspołecznymi działaniami. ; Gotowość posługiwania się zaletami moralnymi sprowadza się do dwóch perspektyw: etyki zasad (norm) oraz etyki konsekwencji. W pierwszej perspektywie moralność działań można ocenić poprzez odniesienie ich do pewnego systemu uniwersalnych normatywnych reguł, na podstawie których tworzy się konkretne nakazy i zakazy wyznaczające poprawny tok postępowania. Czyn jest etycznie właściwy, jeśli jest zgodny z tymi zasadami, a niewłaściwy - jeśli je łamie. W drugiej perspektywie moralną właściwość bądź niewłaściwość działań można rozpoznać, badając nie sam czyn, ale jego konsekwencje. Jeśli te ostatnie są pozytywne - działanie należy uznać za moralnie godziwe.
The discussions showed that society always practices or realizes moral virtues to an imperfect degree. The values that are associated with individual virtues are also objective in nature, and the social order prompts us to strive for their implementation.The analysed public discussions showed that man asks questions about moral values and obligations, about boundaries to protect these values. In society, there is more or less a conviction that respecting moral virtues ensures an internal and stable principle of society`s operation. They protect against dehumanizing tendencies and antisocial actions. ; The readiness to use moral virtues comes down to two perspectives: the ethics of principles (norms) and the ethics of consequences. In the first perspective, the morality of actions can be assessed by referring them to a certain system of universal normative rules, on the basis of which specific orders and prohibitions are created to determine the correct course of conduct. An act is ethically right if it complies with these principles, and improper if it violates them. In the second perspective, the moral propriety or impropriety of actions can be recognized by examining not the act itself, but its consequences. If the latter are positive - the action should be considered morally licit.
Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego
Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego
29 lip 2025
29 lip 2025
49
https://zbc.uz.zgora.pl/publication/101676
| Nazwa wydania | Data |
|---|---|
| Cnoty główne w dyskusjach publicznych | 29 lip 2025 |
Kaczor, Monika Kaczor, Monika - red. nauk. Kładoczny, Piotr - red. nauk.
Kaczor, Monika Kaczor, Monika - red. nauk. Seul, Anastazja - red. nauk.
Kaczor, Monika Gorzelana, Joanna - red. nauk. Kaczor, Monika - red. nauk. Seul, Anastazja - red. nauk.
Kaczor, Monika Sztyber, Radosław - red. nacz.
Kaczor, Monika Hawrysz, Magdalena - red. nauk. Uździcka, Marzanna - red. nauk.
Bartkowiak, Edyta Sztyber, Radosław - red. nacz.
Gaweł-Luty, Elżbieta Pasterniak, Wojciech (1935-2018 ) - red.