Object

Title: The historic steel bridge in Stany. Heritage preservation. Changing the function = Zabytkowy most stalowy w Stanach. Ochrona dziedzictwa. Zmiana funkcji

Creator:

Michalak, Bartosz ; Eckert, Wojciech

Date:

2018

Resource Type:

artykuł

Contributor:

Kuczyński, Tadeusz - red.

Group publication title:

CEER, nr 28, vol. 2 (2018)

Abstract_pl:

Stany to mała wieś położona w pobliżu miasta Nowa Sól w województwie lubuskim. W odległości kilkuset metrów od budynków znajduje się jedna z najciekawszych atrakcji województwa lubuskiego - pochodzący z początku XX wieku most kolejowy. Jest to nitowana, stalowa konstrukcja kratownicowa z pasami równoległymi. Projekt został wykonany przez firmę Fabrik und für Brückenbau Eisenkonstruktionen BEUCHELT & Co. Grünberg in Schlesien (dzisiaj ZASTAL). ; Most składa się z czternastu przęseł o łącznej długości 642 m. Najdłuższe przęsło nurtowe ma rozpiętość 100,01 m. Długość przęsła nurtowego kwalifikuje most w Stanach w krajowej czołówce i daje mu drugie miejsce w Polsce i pierwsze w województwie lubuskim. Most był użytkowany nieprzerwanie do 1994 r. Od tego momentu obiekt jest nieczynny, a jego stan techniczny z roku na rok się pogarsza. ; Most jest wyjątkowy zarówno w skali kraju jak i Europy, co zachęca do dokładnego opisania i zbadania jego konstrukcji. Planowany jest jego remont i adaptacja do nowych celów. Most nie będzie wykorzystywany zgodnie z poprzednią funkcją, ale zostanie dostosowany do potrzeb planowanej w miejsce dawnej linii kolejowej ścieżki rowerowej.

Abstract:

Stany is a small village located near the town of Nowa Sól in the Lubusz Voivodship. Within a few hundred meters of the buildings there is one of the most interesting monuments in the Lubusz Voivodship - a railway bridge dating back to the beginning of the 20th century. It was designed by the company BEUCHELT & Co. ; The bridge consists of fourteen spans with a total length of 642 m. It was in continuous operation until 1994. Since then the object has not been used and its technical condition is deteriorating year by year. ; The bridge is unique in Poland and in Europe, which means that it could be interesting to carefully describe it and investigate its structure. There are plans to repair its structure in the following year. The bridge will not be used in its previous function, but it will be renovated and adapted for cyclists.

Description:

tytuł dodatkowy: Prace z Inżynierii Lądowej i Środowiska

Publisher:

Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego

Format:

application/pdf

Resource Identifier:

oai:zbc.uz.zgora.pl:67460

DOI:

10.2478/ceer-2018-0023

Pages:

111-123

Source:

Civil and Environmental Engineering Reports (CEER), no 28, vol. 2

Language:

eng

License CC BY-NC-ND 3.0:

click here to follow the link

Rights:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego

This page uses 'cookies'. More information