Obiekt

Tytuł: "Żyć i umrzeć w Los Angeles" Williama Friedkina - wielkomiejski mikrokosmos lat 80. = William Friedkin`s "To live and die in L.A." - the urban microcosm of the 1980s

Autor:

Prusinowski, Piotr

Data wydania:

2017

Typ zasobu:

rozdział w książce

Współtwórca:

Ruszczyńska, Marta - red. ; Kulczycka, Dorota - red. nauk. ; Brylla, Wolfgang J. - red. ; Gazdecka, Elżbieta - red.

Tytuł publikacji grupowej:

Scripta Humana, 9

Streszczenie:

William Friedkin odniósł sukces filmem "Francuski łącznik" (1971), który stał się kamieniem milowym w historii kina kryminalnego dzięki jego biegłości w kręceniu dynamicznych sekwencji w miejskiej scenerii. Według amerykańskiego reżysera w świecie ponurej i bezkształtnej ?betonowej dżungli? granice między dobrem a złem zacierają się, a policjanci często upodabniają się do przestępców. ; Ta etyczna ambiwalencja jest jeszcze bardziej widoczna w późniejszym filmie Friedkina "Żyć i umrzeć w Los Angeles". (1985), w którym dwóch funkcjonariuszy Secret Service nieustannie nagina prawo, próbując wyśledzić fałszerza. Friedkin osadził tę historię w mieście sfilmowanym przez pryzmat estetyki lat 80., łączącej emocjonalny chłód z afektacją i powierzchownością.

Abstract:

William Friedkin achieved success with "The French Connection" (1971), which was a milestone in the history of crime cinema thanks to his proficiency in filming dynamic action sequences in the urban setting. According to the American director, in the scenery of the grim and shapeless "concrete jungle" the lines between good and evil tend to blur and policemen often become similar to criminals. ; This ethical ambivalence is even more evident in Friedkin`s later film, "To Live and Die in L.A." (1985), in which two Secret Service officers continually bend the law in their attempts to track down a counterfeiter. Friedkin set this story in the city filmed through the prism of the 1980s aesthetics, which merges emotional coldness with affectation and superficiality. A mosaic and kaleidoscopic image of Los Angeles, sometimes similar to a music video, is also constructed like the inner landscape of the human mind during the specific period. Thus, "To Live and Die in L.A." can be perceived as a socio-cultural study of America during the Reagan era.

Wydawca:

Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego

Format:

application/pdf

Identyfikator zasobu:

oai:zbc.uz.zgora.pl:78109

Strony:

195-205

Źródło:

Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Zielonogórskiego: Seria Scripta Humana, tom 9

Jezyk:

pol

Prawa do dysponowania publikacją:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji