Brzezińska, Ewa - red. nauk. ; Jazownik, Maria - red. nauk. ; Jazownik, Leszek - red. nauk.
Po agresji sowieckiej w 1939 r. Kościół rzymskokatolicki zaczął być prześladowany z dwóch przyczyn: jako instytucja wroga ideologicznie wobec reżimu komunistycznego oraz jako kustosz tradycji polskiej związanej ze Lwowem od początku istnienia miasta. Po raz pierwszy w swojej historii Kościół zaczął być organizacją prześladowaną. ; Deportacje wierzących Polaków szły w parze z zamykaniem struktur kościelnych. Pewna poprawa sytuacji nastąpiła za okupacji niemieckiej, znaczących zmian jednak nie przyniosła. Przez okupantów kościół nadal był postrzegany jako ośrodek wroga i znajdował się pod stałą obserwacją. W warunkach okupacyjnych duchowieństwo katolickie w miarę swoich możliwości wspierało podziemie antyfaszystowskie. ; Kościół lwowski na terenach pozamiejskich poniósł ogromne straty z rąk ukraińskich band nacjonalistycznych. Szczególnie okrutny los spotkał duchowieństwo katolickie, będące pierwszymi ofiarami ludobójstwa Bandery. Arcybiskup Bolesław Twardowski bez większego powodzenia próbował bronić swoich księży i wiernych. Po zajęciu Lwowa po II wojnie światowej Kościół katolicki, pomimo represji i prześladowaniami, pozostał na tych ziemiach ostoją cywilizacji zachodniej i polskiej tradycji.
After the Soviet aggression in 1939, the Roman Catholic Church found itself under a double ppression: as an institution ideologically hostile to the communist regime and as the custodian of the Polish tradition associated with this city from its inception. For the first time in its history, the Church began to act as a persecuted organization. The deportations of faithful Poles went hand in hand with the closure of church structures. ; Some improvement in the situation after the German occupation did not bring about any significant changes in the situation of the Church. It was still perceived by the occupiers as an enemy center and under constant surveillance. Under the conditions of occupation, Catholic clergy supported the anti-fascist underground as much as possible. ; The Lvov Church in the non-urban areas suffered immeasurable losses at the hands of Ukrainian nationalist bands. The Catholic clergy experienced a particularly cruel fate, falling as the first victims of the Bandera genocide. Archbishop Bolesław Twardowski tried to defend his priests and faithful without much success. ; After the annexation of Lvov after World War II, the Catholic Church, despite repressions and persecutions, remained the mainstay of Western civilization and Polish tradition in these lands.
Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Zielonogórskiego: Seria Scripta Humana, tom 17
Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego
2024-02-27
2024-02-27
82
https://zbc.uz.zgora.pl/publication/87723
Nazwa wydania | Data |
---|---|
Duszpasterstwo okupowanego Lwowa = Pastoral care of occupied Lvov | 2024-02-27 |
Rutkowska, Izabela Gieba, Kamila (1984 -) - red. Rostkowska-Biszczanik, Kaja - red. Kaczor, Monika - red. nauk. Sztyber, Radosław - red.
Kopocińśki, Zbigniew Kopociński, Krzysztof Brzezińska, Ewa - red. nauk. Jazownik, Maria - red. nauk. Jazownik, Leszek - red. nauk.
Korczyńska, Joanna
Budniak, Marek Gillmeister, Andrzej - red.
Rodríguez, Alonso (1538-1616) Łącki, Tomasz - tł. Drukarnia Akademicka (Wilno) - druk.
Jędrzejowska, Anna (1896-1986)