Spojrzenie filozofa, który jest coachem, na coacha, który jest filozofem, to materia tego artykułu. Metodą zbliżoną do hermeneutycznej refleksji nad źródłowym doświadczeniem autorka ukazuje możliwe koneksje coachingowej praxis z poznaniem filozoficznym. Podważa utarte stwierdzenia koligacji coachingu z dialogiem sokratejskim, natomiast podkreśla bliskość postawy coachingowej z metodycznym wątpieniem Descartes`a i fenomenologiczną epoch? Husserla. ; Prekursora nieświadomej siebie "filozofii" coachingu upatruje w Protagorasie. Zwraca uwagę na Nietzschego, którego etykę uważa za spójną z założeniami coachingu na temat człowieka i jego potencjału. Kanwę eseju stanowi popularna metafora sroki złodziejki w zderzeniu z naukowym dowodem samoświadomości tego inteligentnego ptaka, oraz jego symbolicznym znaczeniem w myśli Dalekiego Wschodu. Autorka przedstawia wybór filozoficznych inspiracji w swojej pracy coacha i nauczyciela coachingu. Akcentuje przy tym fundamentalną odmienność teoretycznego namysłu od nieprzewidywalnego konkretu jednostkowej ludzkiej rzeczywistości.
The view of a philosopher who is a coach on a coach who is a philosopher is the subject of this article. Using a method like hermeneutic reflection on the source experience, the author shows possible connections between coaching praxis and philosophical cognition. The clichés of affinity between coaching and the Socratic dialogue are undermined, while the proximity of the coaching attitude to Descartes` methodical doubt and Husserl`s phenomenological epoch? is emphasized. ; Protagoras is seen as the precursor of the unconscious "philosophy" of coaching. Nietzsche, whose ethics are considered consistent with the assumptions of coaching about a person and their potential, is evaluated. The canvas of the essay is a popular metaphor of a thieving magpie in a collision with the scientific proof of the self-awareness of this intelligent bird and its symbolic meaning in the thought of the Far East. The author presents a selection of philosophical inspirations in her work as a coach and a coaching teacher. At the same time, she emphasizes the fundamental difference between theoretical reflection and the unpredictable concreteness of individual human reality.
Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego
Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego
Oct 24, 2024
Oct 24, 2024
4
https://zbc.uz.zgora.pl/publication/90589
Edition name | Date |
---|---|
Sroka na polu filozofii, czyli paradoksy coachingu = A magpie in the field of philosophy, or the paradoxes of coaching | Oct 24, 2024 |
Uglik, Jacek Walczak, Paweł - red. nauk.
Walczak, Paweł Walczak, Paweł - red. nauk.
Majewska, Lucyna Walczak, Paweł - red. nauk.
Walczak, Paweł - red. nauk. Mazur, Tomasz Łapiński, Krzysztof Kroczak, Justyna Mróz, Tomasz Uglik, Jacek Habura, Adrian Bartosiak, Katarzyna Konstańczak, Stefan Francuz, Grzegorz Bylica, Piotr Turowski, Tomasz Dudek, Joanna Zegzuła-Nowak, Joanna Majewska, Lucyna Fabjański, Marcin Femiak, Tomasz Piróg, Mirosław Gajda, Małgorzata Woszczyk, Agnieszka Mukoid, Ewa Walczak, Paweł
Greloff, Jakub Młyńczyk, Łukasz red.
Dobies, Anna Kaczor, Monika - red. nauk. Kładoczny, Piotr - red. nauk.
Kopa, Dawid Sztyber, Radosław - red. nacz.
Sinani, Gjergj