Przedmiotem charakterystyki w prezentowanej monografii jest typ wypowiedzi dziennikarskiej określany jako recenzja muzyczna. W badaniach przyjęto perspektywę porównawczą - podstawa materiałowa pochodzi z dwóch czasopism tematycznych związanych z muzyką popularną: polskiego "Teraz Rock" i amerykańskiego "Rolling Stone". Na korpus tekstów składają się recenzje nowości muzycznych z rocznika 2015 obu magazynów. Wybór materiału został podyktowany podobnym stopniem wyspecjalizowania czasopism oraz jednakowo ważną rolą recenzji muzycznej w każdym z nich (zarówno w "Teraz Rock", jak i w "Rolling Stone" jest specjalnie wydzielony, obszerny dział poświęcony wyłącznie recenzjom). ; Zasadniczym celem monografii było wzbogacenie wiedzy o recenzji muzycznej. Realizacji celu zasadniczego służyły cele szczegółowe. Pierwszym z nich było dookreślenie statusu genologicznego badanych tekstów. Kolejne wiązały się z dwiema płaszczyznami wzorca gatunkowego - strukturą i pragmatyką. Zaplecze teoretyczne ukazało, że zarówno w polskiej, jak i anglosaskiej tradycji podkreśla się historyczny i kulturowy wymiar gatunków wypowiedzi, ich wyspecjalizowanie, cele komunikacyjne oraz uwikłania dyskursywne. W rozdziale referującym stan badań nad recenzją dookreślono status genologiczny badanych tekstów. ; W części empirycznej zostało wykorzystane instrumentarium badawcze, które do opisu wzorca gatunkowego zaproponowała Maria Wojtak. Przeprowadzone analizy pozwoliły się przyjrzeć płaszczyźnie strukturalnej i pragmatycznej polskiej i amerykańskiej recenzji muzycznej, dostrzec liczne elementy wspólne (widoczne w zakresie struktury i pragmatyki) oraz podkreślić odrębności (dotyczące głównie warstwy pragmatycznej). Przyczyniły się również do sformułowania kilku postulatów badawczych, m.in. wskazując potrzebę uwzględnienia implikacji dydaktycznych w analizie gatunków wypowiedzi. ; Książka nie wyczerpuje tematyki dotyczącej współczesnej recenzji muzycznej. Mimo ograniczeń tych badań, monografia porusza tematykę, która nie doczekała się dotąd szczegółowej i porównawczej (polsko-amerykańskiej) analizy lingwistycznej na materiale popularnych w obu kręgach kulturowych czasopism: "Rolling Stone" (USA) i "Teraz Rock" (Polska). Stąd też może wzbogacić literaturę przedmiotu i dorobek genologii kontrastywnej.
The book`s aim is a contrastive genre-based music review study. The data is obtained from a Polish monthly "Teraz Rock" and an American biweekly (currently monthly) "Rolling Stone". The study takes into account all issues published in 2015. The choice of material was dictated by the equally important role of music review in each of them (there is a separated department devoted exclusively to reviews in "Teraz Rock" and in "Rolling Stone"). ; The objective of the research is to add to current knowledge of music reviews. The research questions are as follows: What is the taxonomy of music reviews in thematic magazines? What are the characteristic features of music reviews (regarding the structural aspect of the genre)? What is the communicative purpose of a music review, and who are the members of this communicative event (regarding the pragmatic aspect of the genre)? The theoretical framework of the research gives an overview of Polish genre studies and English genre studies. ; The Polish and Anglo-Saxon traditions emphasize the historical and cultural dimension of the genre, their specialization, communicative goals, and types of discourse. Next, the notion of reviews is discussed and a music review as a sub-genre is investigated. Wojtak`s methodology is applied in the practical part of the book. The research is narrowed down to two areas, i.e. structural and pragmatic. The analysis proves that numerous similarities can be found in the material under investigation (its structure and pragmatics). ; Yet, the differences are visible, too (mainly concerning the pragmatic area). Taken together, the work has some limitations. This is why further analysis (proposed in conclusion) should be conducted. Hopefully, this study provides a framework and useful tool for examining music reviews and fills in the gap in the literature. It may add to a growing body of Polish literature on contrastive approaches to genre analysis.
Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego
Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego
Apr 18, 2025
Apr 18, 2025
33
https://zbc.uz.zgora.pl/publication/94448
Edition name | Date |
---|---|
Recenzja muzyczna jako gatunek wypowiedzi. Ujęcie kontrastywne | Apr 18, 2025 |
Majdańska-Wachowicz, Urszula Bugajski, Marian - red. nauk. Szott, Mirosława (1987 -) - red. nauk. Łastowiecki, Janusz - red. nauk.
Wojciechowska, Anna Majdańska-Wachowicz, Urszula Ruszczyńska, Marta - red. nauk. Pałucka-Czerniak, Iwona - red. nauk.
Majdańska-Wachowicz, Urszula Sztyber, Radosław - red. nacz.
Majdańska-Wachowicz, Urszula Steciąg, Magdalena - red. nauk. Adamczyk, Magdalena - red. nauk. Biszczanik, Marek - red. nauk.
Majdańska-Wachowicz, Urszula Steciąg, Magdalena - red. nauk. Bugajski, Marian - red. nauk.
Prusinowski, Piotr Kulczycka, Dorota - red. nauk.