Janiszewska-Nieścioruk, Zdzisława - red. nauk.
Osoby z niepełnosprawnościami...
Przedstawione w artykule wyniki badań koncentrują się na różnicach w doświadczaniu stresu między rodzicami dzieci ze spektrum autyzmu (N?=?46) a rodzicami dzieci rozwijających się typowo (N?=?40). W badaniach porównawczych uwzględniono trzy zmienne: poziom doświadczanego stresu, style radzenia sobie ze stresem i poziom pozytywnego nastawienia. Dodatkowo zbadano także korelację pomiędzy poziomem stresu a pozytywnym nastawieniem u rodziców. W badaniach zastosowano trzy kwestionariusze: PSS-10 (Skala Odczuwanego Stresu), CISS (Coping Inventory for Stressful Situations) i PT (Kwestionariusz Pozytywności). ; Wyniki badań wskazują na istotnie wyższy poziom stresu u rodziców dzieci ze spektrum autyzmu w porównaniu z rodzicami dzieci neurotypowych, jak również na częstsze stosowanie przez nich stylów radzenia sobie ze stresem skoncentrowanych na emocjach i unikaniu, natomiast rzadsze sięganie do strategii stylu skoncentrowanego na zadaniu. Poziom pozytywnego nastawienia, skorelowany ujemnie z poziomem stresu, był w tej grupie rodziców niższy w większości podskal. Uzyskane wyniki potwierdzają potrzebę wspierania rodziców dzieci z ASD adekwatnymi do ich potrzeb metodami.
The research results presented in this article focus on the differences in stress experiences between parents of children with autism spectrum disorder (N?=?46) and parents of typically developing children (N?=?40). The comparative study considered three variables: the level of experienced stress, coping styles, and positivity level. Additionally, the correlation between stress levels and positive attitudes in parents was examined. Three questionnaires were used in the study: the PSS-10 (Perceived Stress Scale), the CISS (Coping Inventory for Stressful Situations), and the PT (Positivity Test). ; The results indicate significantly higher stress levels in parents of children with autism spectrum disorder (ASD) compared to parents of neurotypical children, as well as a more frequent use of emotion-focused and avoidance-focused coping strategies, while less frequent use of task-focused coping strategies. The level of positivity, negatively correlated with stress levels, was lower in most subscales in this group of parents. The results confirm the need to support parents of children with autism spectrum disorder (ASD) with methods appropriate to their needs.
Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego
Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego
4 gru 2025
4 gru 2025
0
https://zbc.uz.zgora.pl/publication/103169
Mróz, Anna Rongińska, Tatiana - red.
Mróz, Anna Szumigraj, Marcin - red. Trębińska-Szumigraj, Ewa - red. Zielińska-Pękał, Daria - red.
Mróz, Anna Miłkowska, Grażyna - red.
Mróz, Anna Żeszko-Majewska, Anna Janiszewska-Nieścioruk, Zdzisława - red. nauk.
Janczys, Anna Mróz, Tomasz (1975- ) Dolański, Dariusz (1966 - ) - red.
Janiszewska-Nieścioruk, Zdzisława Herberger, Jerzy Grzegorzewska, Iwona Mróz, Anna Grunt-Mejer, Katarzyna Niewiedział, Dorota Farnicka, Marzanna Gembara, Urszula
Berdyszak, Jan (1934-2014) Balcerzak, Gabriela Siatecki, Alfred (1947- ) Kuczer, Jarosław Kuleba, Mirosław Vangermain, Rainer Głuchowska, Lidia Kamińska, Krystyna König, Rita Puu, Aarne Zwolińska, Grażyna Huelle, Paweł Grabowiecki, Sebastian Draguła, Andrzej Werszler, Rafał Kucharska-Dziedzic, Anita Radziszewska, Maria Sławiński, Alex Konopnicka, Małgorzata Wesołowski, Jacek Markiewicz, Czesław Sobkowiak, Czesław (1950- ) Mielczarek, Wojciech Jonuskaite, Birute Mróz, Tomasz (1975- ) Cejmer-Kamińska, Anna Urbaniak, Anna Gorzechowski, Grzegorz - red.