Stoicy dzielili filozofię na trzy działy: fizykę (bliższą temu, co dzisiaj określamy mianem ontologii), logikę (mieszczącą w sobie to, co dzisiaj określamy mianem logiki, dialektyki, teorii poznania i filozofii języka) oraz etykę (mieszczącą w sobie elementy antropologii filozoficznej, tradycyjnej etyki, ale także teorii wartości, czyli aksjologii). W moim eseju koncentruję się na części etyki stoickiej współcześnie określanej ściślej mianem aksjologii. W obliczu licznych problemów definicyjnych tego, co stoicy rozumieją pod pojęciem dobra, cnoty i wartości, i czerpiąc z niektórych współczesnych rozróżnień terminologicznych, poszukuję nowoczesnej reinterpretacji stoickiego myślenia o wartościach. ; W tym celu sięgam także i szczegółowo interpretuję filozofię Sokratesa, Platona i Arystotelesa, którzy stanowili dla antycznych stoików główną inspirację w zakresie etyki, antropologii filozoficznej i aksjologii. Podstawowym rozwiązaniem, jakie proponuję, jest wprowadzenie pojęcia metawartości jako sposobu ustalania tego, co dobre, cnotliwe i wartościowe. Głównym punktem odniesienia w wyjaśnianiu istoty tej metawartości w stoicyzmie jest kategoria refleksyjności.
The Stoics divided philosophy into three parts, physics (which was closer to what we today call ontology), logic (comprising what we today call logic, dialectics, epistemology and philosophy of language) and ethics (comprising elements of philosophical anthropology, traditional ethics, but also the theory of values, i.e. axiology). In my essay, I focus on a part of Stoic ethics, more precisely defined today as axiology. In the face of numerous problems in defining of what the Stoics understand by goodness, virtue and value, and drawing on some modern terminological distinctions, I am looking for a modern reinterpretation of Stoic thinking about values. ; For this purpose, I also refer to and interpret in detail the philosophy of Socrates, Plato and Aristotle, who were the main inspiration for the ancient Stoics in the field of ethics, philosophical anthropology and axiology. The basic solution I propose is to introduce the notion of meta-value as a means of determining what is good, virtuous, and valuable. The main point of reference in explaining the essence of this meta-value in Stoicism is the category of reflexivity.
Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego
Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego
2024-10-23
2024-10-23
21
https://zbc.uz.zgora.pl/publication/90553
Nazwa wydania | Data |
---|---|
Definicja dobra i wartości w stoicyzmie: próba reinterpretacji = Definition of Good and Value in Stoicism | 2024-10-23 |
Solak, Adam Muchacka, Bożena Głażewski, Michał - red. Muchacka, Bożena (1953- ) - red.
Włoch, Anna Głażewski, Michał - red. Muchacka, Bożena (1953- ) - red.
Nyczaj-Drąg, Mirosława Głażewski, Michał - red. Muchacka, Bożena (1953- ) - red.
Lokhvytska, Lubov Głażewski, Michał - red. Muchacka, Bożena (1953- ) - red.
Wojniak, Justyna Głażewski, Michał - red. Muchacka, Bożena (1953- ) - red.
Głażewski, Michał Głażewski, Michał - red. Muchacka, Bożena (1953- ) - red.
Głażewski, Michał - red. Muchacka, Bożena (1953- ) - red.
Kwitok, Agnieszka Głażewski, Michał - red. Muchacka, Bożena (1953- ) - red.