Object

Title: Strategie rozwiązywania konfliktów rówieśniczych w inkluzyjnym oddziale przedszkolnym: systematyczny przegląd badań

Contributor:

Janiszewska-Nieścioruk, Zdzisława - red. nauk.

Group publication title:

O roli rodziny...

Abstract_pl:

Celem artykułu była analiza stanu badań na temat sposobu rozwiązywania konfliktów rówieśniczych przez dzieci w inkluzyjnych oddziałach przedszkolnych. Przeprowadzono systematyczny przegląd wyników badań opublikowanych w bazach czasopism naukowych Scopus, Web of Science (WoS), Ebsco i Google Scholar w latach 2000-2024, z wykorzystaniem schematu PRISMA. Wyniki wskazują na to, że interwencja nauczyciela z wykorzystaniem różnych strategii (6 artykułów) oraz programów rozwijających umiejętności społeczne dzieci (4 artykuły) są głównymi sposobami kształtowania umiejętności rozwiązywania konfliktów w przedszkolnych oddziałach inkluzyjnych. Żadne z analizowanych badań nie opisuje sposobów samodzielnego rozwiązywania konfliktów przez dzieci z niepełnosprawnością. Można wnioskować, że nauczyciele wyposażeni w strategie rozwiązywania konfliktów mogą znacząco wpłynąć na zdolność dzieci w wieku przedszkolnym do rozwiązywania konfliktów rówieśniczych.

Abstract:

The purpose of this article was to analyze the state of research on how children in inclusive preschools resolve peer conflicts. A systematic review of research results published in the scientific journal databases Scopus, Web of Science (WoS), Ebsco and Google Scholar between 2000 and 2024 was conducted using the PRISMA scheme. The results indicate that teacher intervention using a variety of strategies (6 papers) and programs to develop children`s social skills (4 papers) is the main way to develop conflict resolution skills in preschool inclusive units. None of the studies analyzed describe ways for children with disabilities to resolve conflicts on their own. It can be concluded that teachers equipped with conflict resolution strategies can significantly influence preschool children`s ability to resolve peer conflicts.

Publisher:

Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego

Format:

application/pdf

Resource Identifier:

oai:zbc.uz.zgora.pl:87056

DOI:

click here to follow the link

Pages:

209-226

Language:

pol ; eng

Rights:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego

Object collections:

Last modified:

Aug 4, 2025

In our library since:

Aug 4, 2025

Number of object content hits:

40

All available object's versions:

https://zbc.uz.zgora.pl/repozytorium/publication/101808

Show description in RDF format:

RDF

Show description in OAI-PMH format:

OAI-PMH

×

Citation

Citation style:

This page uses 'cookies'. More information