Pojęcie "wiedza milcząca" traktujemy jako najbardziej ogólny, opisowy termin określający procesy przebiegające poza kontrolą świadomości, a wpływające na zachowanie człowieka. Do lat 70 XX wieku pojęcie wiedzy milczącej odnajdujemy jedynie w pracach Polany'ego Polanyi uważał, że wiedza milcząca (tacit) decyduje o kompetencjach uczonego, wpływając, między innymi, na proces poszukiwania i rozwiązywania problemów naukowych.Rolę procesów niezwerbalizowanych (nie nazywając tych procesów) w rozwoju wiedzy naukowej, opisywali też Kuhn i Fleck. ; Artykuł koncentruje się na tym, co aktualne w psychologii poznawczej i społecznej, a dotyczy relacji jawne-utajone w procesach przetwarzania informacji i poznania społecznego. Jest możliwie, że w bliskiej perspektywie dokona się transfer psychologicznej wiedzy o procesach utajonych w obszar problemów podejmowanych przez Kuhna i Polanyi'ego.
tekst zamieszczony w czasopiśmie "Zagadnienia naukoznawstwa" nr 4 (162), 2004
Warszawa: Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Zagadnienia naukoznawstwa, 2004, nr 4 (162)
Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego
2018-07-23
2013-05-14
334
182
https://zbc.uz.zgora.pl/repozytorium/publication/33393
Nazwa wydania | Data |
---|---|
Wiedza milcząca: jawne versus utajone: nowe spojrzenie na poznawcze i społeczne funkcjonowanie człowieka | 2018-07-23 |
Chmielewska-Banaszak, Danuta Sady, Wojciech (1952 -)
Chmielewska-Banaszak, Danuta
Chmielewska-Banaszak, Danuta Rzepa, Teresa