Autorki przede wszystkim poszukują odpowiedzi na pytania o to: (1) jakimi odbiorcami współczesnej kultury i sztuki są studenci, (2) czy utrzymali oni status kategorii kulturotwórczej i głównych odbiorców kultury, (3) czy ten rodzaj aktywności, wyróżniający studentów spośród innych grup młodzieży realizowany jest również dziś, w dobie umasowienia kształcenia na poziomie wyższym oraz w okresie wszechwystępującej kultury popularnej. ; Artykuł w warstwie teoretycznej zawiera rozważania dotyczące kultury współczesnej, dotyczące między innymi tego, jak wśród ofert kultury popularnej odszukać te najbardziej wartościowe treści, kto instytucjonalnie jest opiniotwórczy w sferze kultury i czy wśród studentów małego ośrodka akademickiego odczuwany jest normatywny wzorzec uczestnictwa w kulturze. W warstwie empirycznej artykuł zawiera dane o częstotliwości uczęszczania studentów do wybranych instytucji kultury.
The paper presents the results of empirical research conducted at the beginning of 2011 concerning the participation of University of Zielona Gora students in culture. One group of the examined students was randomly chosen, the other was selected deliberately among the students of pedagogy, and the third group included the students of the Faculty of Arts - musicians and visual artists who agreed to participate in the research. ; The following indicators of participation in culture were adopted: going to the cinema, theatre, concert hall, pop music concerts (rock) and reading books. Students most often go to the cinema and relatively often to pop music concerts. They definitely rarely go to the theatre and only occasionally to the concert hall. It was checked what characteristics (sex, financial situation, being in a relationship, education of parents) differentiate participation in culture. A significant difference applies to reading - female students (80%) more often read books than male students (68%). ; Another exception presented in the article is the way of perceiving contemporary and controversial pieces of art or artistic activities. Students are divided into almost three equal groups: those who recognize the artistic freedom, those who recognize certain works/activities as a manifestation of art. but cannot accept them personally, and those who refuse the name of art to controversial pieces of art/activities.
Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe
Rocznik Lubuski, tom 40, część 2a
Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego
Jul 25, 2024
Jul 25, 2024
16
https://zbc.uz.zgora.pl/repozytorium/publication/90016
Narkiewicz-Niedbalec, Ewa Dzieńdziura, Krzysztof Narkiewicz-Niedbalec, Ewa - red. Hajduk, Edward (1932-2015) - red.
Mianowska, Edyta Narkiewicz-Niedbalec, Ewa - red. Hajduk, Edward (1932-2015) - red.
Narkiewicz-Niedbalec, Ewa Mianowska, Edyta Szaban, Dorota - red. Trzop, Beata - red.
Nikiel, Sławomir Moczulska, Marta - red. Preston, Peter- red. jęz. Stankiewicz, Janina - red. nacz. Zmyślony, Roman - red. statyst. Adamczyk, Janusz- red. Skalik, Jan - red.
Mianowska, Edyta Kowalski, Mirosław - red. Kowalska, Ewa - red.
Lisicki, Tomasz Asienkiewicz, Ryszard - red. Tatarczuk, Józef - red.
Uklańska, Katarzyna Zielińska, Maria - red.
Narkiewicz-Niedbalec, Ewa Narkiewicz-Niedbalec, Ewa - red.