Janiszewska-Nieścioruk, Zdzisława - red. nauk.
Osoby z niepełnosprawnościami...
Pielęgniarstwo jest zawodem, który wymaga nie tylko wiedzy i umiejętności praktycznych, ale także szczególnych kompetencji psychologicznych. Do kompetencji wspierających świadczenie przez pielęgniarki opieki na rzecz pacjenta można zaliczyć inteligencję emocjonalną czy poczucie własnej skuteczności, ponieważ od nich w dużym stopniu może zależeć efektywne radzenie sobie z wyzwaniami zawodowymi oraz budowanie satysfakcjonujących relacji z pacjentami. Celem badania była analiza związku pomiędzy aspektem wymiarem inteligencji emocjonalnej określonym jako samoregulacja emocji a poczuciem własnej skuteczności w grupie zawodowej pielęgniarek. ; W badaniu uczestniczyło 100 kobiet - 50 pielęgniarek (M?=?40,48) i 50 urzędniczek (M?=?39,30) stanowiących grupę kontrolną. Zastosowano kwestionariusze: INTE (wymiar inteligencji emocjonalnej samoregulacja emocji) oraz GSES (poczucie własnej skuteczności). Wyniki wykazały istotne dodatnie korelacje pomiędzy wymiarem inteligencji emocjonalnej a poczuciem własnej skuteczności. Analiza porównawcza wykazała również, że grupa pielęgniarek osiągała wyższe wyniki w zakresie samoregulacji emocjonalnej oraz poczucia własnej skuteczności w porównaniu do grupy urzędniczek. Uzyskane wyniki sugerują, że rozwój kompetencji emocjonalnych może sprzyjać wzmacnianiu poczucia skuteczności w zawodach wymagających intensywnego kontaktu z ludźmi oraz pracy w warunkach stresu.
Nursing is a profession that requires not only knowledge and practical skills but also specific psychological competencies. Among the competencies that support nurses in providing patient care are emotional intelligence and self-efficacy, as effective coping with professional challenges and building satisfying relationships with patients largely depend on them. The aim of the study was to analyze the relationship between the emotional intelligence dimension of emotion self-regulation and self-efficacy in a professional group of nurses. ; The study involved 100 women - 50 nurses (M?=?40.48) and 50 clerks (M?=?39.30) serving as a control group. The questionnaires used were: INTE (emotional intelligence dimension of emotion self-regulation) and GSES (self-efficacy). The results showed significant positive correlations between the emotional intelligence dimension and self-efficacy. Comparative analysis also demonstrated that the group of nurses scored higher in both emotion self-regulation and self-efficacy compared to the group of clerks. The findings suggest that the development of emotional competencies may contribute to strengthening self-efficacy in professions that require intensive interpersonal contact and working under stress.
Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego
Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego
Dec 4, 2025
Dec 4, 2025
0
https://zbc.uz.zgora.pl/publication/103175
Trześniewska-Nowak, Agnieszka Sztyber, Radosław - red. nacz.
Kolańska, Magdalena Rongińska, Tatiana - red.
Głowacka, Agnieszka Janiszewska-Nieścioruk, Zdzisława - red. nauk.
Majzner, Rafał Kataryńczuk-Mania, Lidia - red. nauk. Mania, Grzegorz - red. nauk.
Kruszewska, Aleksandra Nazaruk, Stanisława Bąbka, Jarosław - red Zajdel, Krzysztof - red.
Wojciechowska, Ludwika Rongińska, Tatiana - red.
Wojciechowska, Ludwika Rybacka, Samanta Wojciechowski, Łukasz Janiszewska-Nieścioruk, Zdzisława - red. nauk.
Wojciechowska, Ludwika Kasperek, Dorota Katarzyna Olszewska, Anna Janiszewska-Nieścioruk, Zdzisława - red. nauk.