Object

Title: Industrialny pejzaż dźwiękowy jako przestrzeń wewnętrzna artysty w muzyce Trenta Reznora i jego zespołu Nine Inch Nasil = Industrial soundscape as the artist`s inner space in the music of Trent Reznor and his band Nine Inch Nails

Creator:

Prusinowski, Piotr

Date:

2024

Resource Type:

artykuł

Contributor:

Bugajski, Marian - red. nauk. ; Szott, Mirosława (1987 -) - red. nauk. ; Łastowiecki, Janusz - red. nauk.

Group publication title:

Filologia Polska, z. 10

Abstract_pl:

Trent Reznor, lider i przez wiele lat jedyny stały członek grupy Nine Inch Nails, od ponad trzech dekad tworzy muzykę zaliczaną na ogół do rocka industrialnego, ale wymykającą się jednoznacznym klasyfikacjom gatunkowym. Jako wokalista częstokroć przechodzi od szeptu do gniewnego bądź desperackiego krzyku, ilustrując swoje pełne udręki wynurzenia muzyką, która przybiera formę brutalnych "sonicznych ataków", przerywanych - niekiedy w obrębie jednego utworu - momentami wyciszenia, zawsze jednak podszytego nerwowym napięciem. ; W jego ujęciu pejzaż zdegradowanej cywilizacji przemysłowej, malowany za pomocą dźwięków, pełni funkcję scenerii dla skrajnie subiektywnej, silnie zabarwionej autobiografizmem wiwisekcji ekstremalnych stanów mentalnych. W latach dziewięćdziesiątych - okresie największych sukcesów Nine Inch Nails - młodzi słuchacze, reprezentanci tak zwanego pokolenia X, rozpoznawali w tych muzycznych psychodramach odbicie samych siebie, sfrustrowanych i zagubionych w zamęcie współczesności.

Abstract:

Trent Reznor, leader and for many years the only constant member of Nine Inch Nails, has been creating music for over three decades that is generally categorised as industrial rock, but which defies clear genre classifications. As a vocalist he frequently jumps from a whisper to an angry or desperate scream and illustrates his anguished, largely autobiographical confessions with violent music which is full of tension even in the moments of introspective calm. ; In his approach, the soundpainting of a degraded industrial civilization serves as a setting for an extremely subjective vivisection of extreme mental states, strongly colored with autobiographical elements. In the 1990s - the period of Nine Inch Nails` greatest successes - young listeners, representatives of the so-called Generation X, recognized in these musical psychodramas a reflection of themselves, frustrated and lost in the confusion of modern times.

Publisher:

Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski, Instytut Filologii Polskiej

Format:

application/pdf

Resource Identifier:

oai:zbc.uz.zgora.pl:82417

DOI:

click here to follow the link

Pages:

289-302

Source:

Filologia Polska. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Zielonogórskiego, z. 10

Language:

pol

License CC BY-NC-ND 4.0:

click here to follow the link

Rights:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego

Object collections:

Last modified:

Jan 21, 2025

In our library since:

Jan 21, 2025

Number of object content hits:

460

All available object's versions:

https://zbc.uz.zgora.pl/publication/91698

Show description in RDF format:

RDF

Show description in OAI-PMH format:

OAI-PMH

Objects

Similar

This page uses 'cookies'. More information