Obiekt

Tytuł: The metamorphosis of the giant Nicteroy in Brazilian conservatism since 1822 = Metamorfoza olbrzyma Nicteroya w brazylijskim konserwatyzmie od 1822 roku

Autor:

Alvarez, Beethoven

Data wydania:

2021

Typ zasobu:

artykuł

Współtwórca:

Gillmeister, Andrzej - red.

Tytuł publikacji grupowej:

In Gremium, t. 15

Streszczenie:

W latach 1821-1822 Pedro I, wówczas książę regent Brazylii, zmierzył się z kryzysem, którego kulminacją była proklamacja niepodległości 7 września 1822 roku. W tym okresie Januário da Cunha Barbosa (1780-1846) opublikował poemat "Nicteroy: Metamorphose do Rio de Janeiro" (1822). Poemat ten można uznać za epopeję z nurtu indianizmu, bazującą na toposie metamorfozy, nakreśloną na starożytnym, mitycznym tle, w którym zawiera się "Gigantomachia" Klaudiana. ; Poemat opowiada historię Nicteroya, syna greckiego olbrzyma Mimasa. Nicteroy jest wielkim brazylijskim tubylcem, którego ciało przeobraża się w zatokę Guanabara, łącznie z górą Głowa Cukru. Z czasem ten klasyczny topos olbrzyma zaczął reprezentować naturalną i narodową wielkość Brazylii. ; Niniejszy artykuł analizuje recepcję tradycji klasycznej w omawianym poemacie. Przedstawię sposób, w jaki modele klasyczne użyte przez Barbosę odbijają moralne i polityczne zjawisko w Brazylii na początku XIX wieku. Wyjaśnię również sposób, w jaki klasyczne toposy pomogły pisarzowi przeformułować pewne wyobrażenia, oraz to jak łączą się one z konserwatywną myślą intelektualistów i elit na początku XIX wieku i nie tylko. ; Metodologia bazuje na "classical reception studies", które są pomocne w opisywaniu artystyczno-kulturowej recepcji, nie jako jedynie mechanicznej imitacji, ale jako aktywnych i produktywnych adaptacji tych modelów, by służyć potrzebom kreatywności danego czasu. Będę twierdzić, że w tym wyobrażeniu czy micie o olbrzymach nie ma nic, co byłoby naturalnie powiązane z myślą konserwatywną i co nieodzownie nadawałoby się na alegorię narodowej wielkości. ; Biorąc pod uwagę literaturę brazylijską oraz jej społeczne i polityczne otoczenie, uważam, że wizerunek brazylijskiego olbrzyma został wywiedziony przez konserwatystów ze zbiorowej i powszechnej imaginacji.

Abstract:

In 1821-1822, Pedro I, then Prince Regent of Brazil, faced a crisis that culminated in the proclamation of independence on September 7, 1822. During this period, Januário da Cunha Barbosa (1780-1846) published the poem "Nicteroy: Metamorphose do Rio de Janeiro" (1822). The poem could be described as an Indianist epic poem, based on the topos of metamorphosis and on an ancient mythical background that included Claudianus`s "Gigantomachia". ; The poem tells the story of Nicteroy, son of the Greek giant Mimas. Nicteroy is a colossal Brazilian indigenous whose body is metamorphosed into Guanabara Bay, including Sugar Loaf Mountain. Over time, this classical "topos" of a giant has come to represent the natura and national greatness of Brazil, being extrapolated in literature. ; This paper analyzes the reception of classical tradition in this poem. I will show how the classical models used by Barbosa reflect a moral and political phenomenon in Brazil in the early nineteenth century. I will also explain how classical "topoi" helped the author reframe some images and how they are connected to the conservative thought of intellectuals and elites in the early 19th century and beyond. ; The methodology is based on classical reception studies, which help describe processes of artistic-cultural reception, not merely as mechanical imitation, but as active and productive adaptations of these models to suit the creative needs of the time. I will argue that there is nothing about this image or the myth of giants that is intrinsically linked to conservative thought, nor there is anything about it that necessarily lends itself to an allegory of national grandeur. ; Regarding Brazilian literature and its social and political environment, I contend that the image of a Brazilian giant is derived from the creation of a collective and popular imaginarium by conservatives.

Wydawca:

Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego

Format:

application/pdf

Identyfikator zasobu:

oai:zbc.uz.zgora.pl:83059

DOI:

10.34768/ig.vi15.358

Strony:

201-229

Źródło:

In Gremium : studia nad historią, kulturą i polityką, tom 15

Jezyk:

eng

Prawa do dysponowania publikacją:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego

Identyfikator oryginału:

P-2244/II/

Kolekcje, do których przypisany jest obiekt:

Data ostatniej modyfikacji:

2025-02-13

Data dodania obiektu:

2025-02-13

Liczba wyświetleń treści obiektu:

0

Wszystkie dostępne wersje tego obiektu:

https://zbc.uz.zgora.pl/publication/92433

Wyświetl opis w formacie RDF:

RDF

Wyświetl opis w formacie OAI-PMH:

OAI-PMH

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji