Rodzina Fontanów, której członkowie od zawsze są postrzegani jako eksponenci architektury i dekoracji stiukowej XVII i XVIII wieku, ma swojego największego przedstawiciela na niwie architektury w osobie Carla Fontany. Carlo współpracował przy wielu projektach z rzeźbiarzem, tynkarzem i dekoratorem Antoniem Raggim, który również był mistrzem kuzyna Carla, Baldassarre`a Fontany. ; Niniejszy artykuł zarysowuje związek pomiędzy dekoracjami a dziełami architektonicznymi Carla Fontany oraz kontynuację tego związku lub jej brak w przypadku działalności Baldassarre`a. Kontakty z wieloma tynkarzami, pochodzącymi z północnej części Włoch i Szwajcarii, o które zabiegał również Carlo, pozwoliły Fontanom rozpowszechnić wiedzę na temat sztuki stiukowej w środkowych Włoszech. ; Swój udział miał w tym również rzeźbiarz i tynkarz Raggi, który pracował z architektem z Rancate i odegrał ważną rolę w ukształtowaniu stylistycznym Baldassarre`a. Baldassarre eksperymentował również z późnobarokowymi stylami na morawskich i polskich placach budowy. Sztuki plastyczne stanowią wspólny wątek wiążący się zarówno z "genealogią" rodziny Fontanów, jak i dziełami architektonicznymi, które były projektowane i dekorowane przez jej przedstawicieli.
The Fontana family, which has always been known as an exponent of architecture and stucco decoration between the 17th and 18th centuries, has in Carlo Fontana the greatest representative in the field of architecture. Carlo collaborated in many projects with the sculptor, plasterer and decorator Antonio Raggi, who was also the master of Carlo`s cousin, Baldassarre Fontana. ; With this article we would like to outline the relationship between the decorations and the architectures of Carlo Fontana and the continuity and discontinuity of this relationship also implemented by his cousin Baldassarre. The contacts with many plasterers, coming from the territories of northern Italy and Switzerland, also requested by Carlo, allowed both the use of "known" labour within the construction sites followed by Fontana and a dissemination of knowledge of stucco`s art in central Italy. ; This task was also carried out by the sculptor and plasterer Raggi, who worked with the architect from Rancate and played an important role in Baldassarre Fontana`s stylistic training. Baldassarre also experimented with late Baroque languages in the Moravian and Polish construction sites. The plastic arts are a common thread that accompanies both the "genealogy" of the Fontana family and the architectures that were designed and decorated by it.
Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego
In Gremium : studia nad historią, kulturą i polityką, tom 15
Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego
2025-02-13
2025-02-13
4
https://zbc.uz.zgora.pl/publication/92432
Kaźmierczyk, Jerzy Tarasova, Anna Adrianova, Elena Baszyński, Adam Moczulska, Marta - red. Preston, Peter- red. jęz. Stankiewicz, Janina - red. nacz. Zmyślony, Roman - red. statyst. Adamczyk, Janusz- red. Skalik, Jan - red.
Hopej, Malwina Michalak, Ryszard - red. Pochyły, Piotr - red.
Knopek, Jacek Młyńczyk, Łukasz red.
Pomykalski, Andrzej Pomykalski, Przemysław Moczulska, Marta - red. Preston, Peter- red. jęz. Stankiewicz, Janina - red. nacz. Zmyślony, Roman - red. statyst. Adamczyk, Janusz- red. Skalik, Jan - red.
Wyrwa, Joanna Moczulska, Marta - red. Preston, Peter- red. jęz. Stankiewicz, Janina - red. nacz. Zmyślony, Roman - red. statyst. Adamczyk, Janusz- red. Skalik, Jan - red.
Cimek, Henryk Młyńczyk, Łukasz red.