Frątczak-Müller, Joanna - red. ; Mielczarek-Żejmo, Anna - red. ; Szczegóła, Lech - red.
Przedstawione w artykule argumenty teoretyczne i wyniki empiryczne mają na celu wywołanie dyskusji na temat społecznie akceptowanych reguł podziału dóbr. Model merytokracji edukacyjnej, opierający się na założeniu, że w rzeszach wchodzących na rynek pracy związek między poziomem wykształcenia a nagrodami za pełnienie ról zawodowych (wyrażanymi poprzez płace i prestiż) jest tak ścisły, jak pozwalają na to rozkłady analizowanych zmiennych. ; Czy Polacy popierają taki rodzaj merytokracji? Czy uważają, że poziom płac powinien być silnie zależny od poziomu wykształcenia, zakresu obowiązków i jakości pracy, a nie od potrzeb związanych z utrzymaniem rodziny (w tym dzieci)? Co determinuje postawy pro-merytokratyczne? ; Autor podejmuje próbę odpowiedzi na te pytania w kontekście porównań międzynarodowych. Istotne jest, czy (i w jakim stopniu) Polska różni się od innych krajów, zwłaszcza zachodnich i postkomunistycznych, pod względem postaw pro-merytokratycznych i egalitarnych oraz ich uwarunkowań.
Theoretical arguments and empirical results presented in the article are aimed at triggering a discussion on socially accepted rules of the division of goods. The model of education meritocracy, based on the assumption that, in the hordes entering the job market, the relation between the level of education and awards for playing professional roles (expressed through wages and prestige) is as close as allowed by distributions of analysed variables. ; Do the Poles support such a kind of meritocracy? Do they think that the level of wages should be strongly dependent on the level of education, the scope of responsibies and the quality of work instead of needs related to family (including children) support? What determines pro-meritocratic attitudes? ; The author attempts to answer these questions in the context of inter-state comparisons. It is important whether (and to what extent) Poland differs from other countries, especially Western and post-communist states, as far as pro-meritocratic and egalitarian attitudes as well as their determinants are concerned. In conclusion, implications for the analytical trend in political philosophy are presented.
Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe
Rocznik Lubuski, tom 36, część 2
Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego
9 kwi 2025
9 kwi 2025
60
https://zbc.uz.zgora.pl/publication/94129
Paszkowicz, Maria Agnieszka - red. Ślusarz, Bogdan - red. Baszyński, Adam ?hykhantsova, Olena Davydenko, Vladimir Arbitailo, Irina Domagała, Wiktoria Finenko, Alexandr Garbat, Marcin Gondek, Anna Makarewicz, Edward Hrynenko, Anatolii Kirilyuk, Volodimir Kańduła, Sławomira Knapińska, Magdalena Kozak, Marek W. Lyashenko, Vyasheslav Tolmachova, Anna Kvilinskyi, Oleksii Maciejewska, Żaneta Panasiuk, Aleksander Michalska, Karolina Wolska, Adrianna Prendecki, Krzysztof Rejman, Krzysztof Ryabokon, Ivan Serdiuk, Liudmyla Sielicka, Emilia Siński, Wojciech Stankiewicz, Dariusz Voronov, Viktor Woźniak, Katarzyna Wójtowicz, Anna Zajdel, Mirosław Zaremba, Michał - aut.
Panasiuk, Aleksander Skibińska-Fabrowska, Ilona Kalinowska-Sufinowicz, Baha Jakubowska, Agnieszka Sobolewska-Poniedziałek, Ewa Jóźwiakowski, Paweł Kol'veková, Gabriela Korobaničová, Iveta Dziekański, Paweł Barska, Anetta Wyrwa, Joanna Jędrzejczak-Gas, Janina Wołoszyn, Andrzej Kozera, Agnieszka Głowicka-Wołoszyn, Romana Stanisławska, Joanna Wójtowicz, Anna Borycka, Joanna Gil, Waldemar P. Mioduchowska-Jaroszewicz, Edyta Śnihur, Janusz Stocka-Bigaj, Maria
Niezgoda, Marian (1943- ) Szaban, Dorota - red. Trzop, Beata - red.