Chałubiński, Mirosław - red. ; Narkiewicz-Niedbalec, Ewa - red.
Transformacja systemowa w Polsce w znacznym stopniu objęła obszar szkolnictwa wyższego. Powstały kolejne szkoły niepaństwowe, które oferowały przede wszystkim studia cieszące się dużą popularnością. Zaletą transformacji było docenienie "dochodowej" wiedzy. Z jednej strony liberalizacja prawa doprowadziła do znacznego zwiększenia oferty uczelni, pojawiła się konkurencja między nimi i liczba studentów wzrosła w ogromnym stopniu. Z drugiej strony nowa sytuacja ujawniła słabości polskiego systemu szkolnictwa wyższego, w szczególności w obszarze niedoskonałego prawa i braku odpowiednich nakładów na edukację. ; Przekształcenia szkolnictwa wyższego wywołały liczne problemy i dyskusje na temat etosu uczonego, tożsamości uniwersytetu, relacji uczelni ze środowiskiem społecznym i odpłatności za studia, co wydawało się konieczne w związku z niedostatkami finansowymi. Demokratyzacja życia publicznego wygenerowała udział kolejnych grup społecznych w dyskusji nad kształtem szkolnictwa wyższego. Spowodowane to było głównie przez media, które ułatwiły dyskusję na temat stanu (diagnoza) i potencjalnego kształtu (strategia rozwoju) szkolnictwa wyższego. ; W artykule autor przedstawia wyniki analizy komunikatów prasowych (od początku lat 90.) związanych z tematyką referatu. Wskazuje wybrane aspekty szkolnictwa wyższego, które wzbudziły najgorętszą dyskusję ze względu na ich znaczenie dla funkcjonowania sektora. Część zjawisk jest nowa dla uczelni, które muszą się z nimi zmierzyć, aby zachować pewien rodzaj autonomii przejawiającej się w trosce o kształcenie elit intelektualnych i misji zachowania i pomnażania kultury na możliwie najwyższym poziomie.
System transformation in Poland significantly covered the area of higher education. Sucessive non-state schools were established and primarily offered studies which enjoyed great popularity. Appreciating the "profitable" knowledge was the advantage of the transformations. On the one hand liberalisation of law led to a considerable increase in universities offer, the competition between them appeared and the number of students enlarged tremendously. On the other hand, the new situation revealed the weaknesses of Polish higher education system, in particular within the area of imperfect law and the lack of appropriate outlays on education. ; The transformations of higher education evoked multiple problems and discussions on the ethos of the scholar, university identity, relations between university and social environment, and payment for studies, which seemed to be necessary in connection with financial deficiencies. Democratization of public life generated the participation of next social groups in the discussion on the shape of higher education. It was mainly caused by the media which facilitated the discussion on the state (diagnosis) and potential shape (development strategy) of higher education. ; In the article the author presents the results of analysis of press releases (since the beginnings of the 1990s) connected with the topic of the paper. He shows chosen aspects of higher education which aroused the most fierce discussion because of their significance for the functioning of the sector. Some of the phenomena are new for universities which have to face them to maintain certain type of autonomy displayed by the concern for educating the intellectual elites and the mission of preserving and multiplying the culture on the possibly highest level.
Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe
Rocznik Lubuski, tom 37, część 1
Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego
2025-04-11
2025-04-11
26
https://zbc.uz.zgora.pl/publication/94252
Nazwa wydania | Data |
---|---|
Debata nad stanem i przyszłością uniwersytetu w Polsce = Debate on the state and future of universities in Poland | 2025-04-11 |