Człowiek w całokształcie życia: rodzina - edukacja - praca
Celem podjętych badań było sprawdzenie i określenie związku pomiędzy udziałem w grupach wsparcia a procesem radzenia sobie z żałobą po stracie dziecka. Wiodącymi podstawami teoretycznymi uczyniono koncepcję przeżywania żałoby według Sanders (2001) oraz koncepcję wsparcia społecznego według Sęk i Cieślaka (2011). W celu weryfikacji postawionych hipotez przebadano grupę 66 rodziców po stracie dziecka w wieku od 27 do 63 lat, z czego połowa uczestniczyła w profesjonalnych grupach wsparcia. ; Wsparcie społeczne zostało zbadane Kwestionariuszem Wsparcia Społecznego oraz Berlińską Skalą wsparcia Społecznego (BSSS), mierzącą wsparcie emocjonalne, instrumentalne, zapotrzebowanie na wsparcie oraz poszukiwanie wsparcia. Poczucie sensu życia zostało zmierzone kwestionariuszem PIL autorstwa J. Crumbaugha i L. Maholika. W celu określenia poziomu depresji u badanych zastosowano Skalę Depresji Becka (BDI). ; Dowiedziono, iż udział w grupach wsparcia jest pomocny w zakresie radzenia sobie ze stratą dziecka, ale nie jest niezbędny w tym procesie, tzn., że można poradzić sobie z utratą dziecka bez korzystania z tej formy pomocy. Udział w grupach wsparcia pozytywnie wpływa na relację małżeńską osieroconych rodziców, jak również prowadzi do obniżenia występowania objawów depresyjnych. W badaniach ukazały się korzyści wynikające ze wsparcia społecznego, jego dostępności i adekwatności. ; Nie udało się odnaleźć istotnych różnic pomiędzy udziałem w grupach wsparcia a wzrostem poziomu sensu życia, a także wpływu śmierci dziecka na zmianę w zakresie wiary w Boga. Znajomość czynników mających wpływ na radzenie sobie ze stratą dziecka, lepsze zrozumienie zjawiska jakim jest żałoba, oraz roli udziału w spotkaniach grupy wsparcia, mogą pozwolić na określenie dalszych obszarów problemowych i wprowadzenie działań, mających na celu zapobieganie patologizacji procesu żałoby czy utrwalaniu zachowań utrudniających rodzicom powrót do zdrowia.
This paper discusses issues related to grief after the death of the child, participation insupport groups and its role in the process of coping with loss. The aim is to present how participationin support groups affects the difficult process of mourning. The theoretical basics in this studywere: conceptiont of grief process by Sanders (2001) and social support by Sęk and Cieślak (2011).To verify the hypothesis the quantitative research was conducted on a group of 66 parents betweenthe ages of 27 to 63 years old. ; Half of the group participated in support groups and the other half did not. The social support was analyzed with the use of Social Support Questionnaire and Berlin Social Support Scale (BSSS). The sense of meaning of life was explored by the PIL scale. Beck Depression Inventory was used to estimate depression stage. The result of the research showed that participation in the support groups is helpful, but not crucial for the individuals in the process of grief. ; Nevertheless the exercise of support groups has some benefits ? it has positive influence on relationship between married couple and it reduces syndromes of depression. Research showed that social support is significant for people in grief. The results of the study didn't show relevance between participation in support groups and increase of sense of meaning of life. ; The research results didn't prove any influence on adjustments of faith after losing the child. It considers the role and benefits of support groups, predisposition of orphaned to choose adequate forms of assistanceas well as recommendations for people who can help them.
Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego
Psychologiczne Zeszyty Naukowe, nr 2/2017
Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego
2019-12-02
2019-12-02
275
https://zbc.uz.zgora.pl/publication/61828
Trepka-Starosta, Justyna Rongińska, Tatiana - red.
Pokrzyńska, Magdalena
Trepka-Starosta, Justyna Rongińska, Tatiana - red.
Stülpnagel, Freya von Góra, Wioletta - tł.
Kołodziej, Tomasz
Gorączkowska, Jadwiga Moczulska, Marta - red. Preston, Peter- red. jęz. Stankiewicz, Janina - red. nacz. Zmyślony, Roman - red. statyst. Adamczyk, Janusz- red. Skalik, Jan - red.
Lewicki, Zbigniew
Ratajczak, Ewa Janiszewska-Nieścioruk, Zdzisława Janiszewska-Nieścioruk, Zdzisława - red. nauk.