Obiekt

Tytuł: Strategie rozwiązywania konfliktów rówieśniczych w inkluzyjnym oddziale przedszkolnym: systematyczny przegląd badań

Współtwórca:

Janiszewska-Nieścioruk, Zdzisława - red. nauk.

Tytuł publikacji grupowej:

O roli rodziny...

Streszczenie:

Celem artykułu była analiza stanu badań na temat sposobu rozwiązywania konfliktów rówieśniczych przez dzieci w inkluzyjnych oddziałach przedszkolnych. Przeprowadzono systematyczny przegląd wyników badań opublikowanych w bazach czasopism naukowych Scopus, Web of Science (WoS), Ebsco i Google Scholar w latach 2000-2024, z wykorzystaniem schematu PRISMA. Wyniki wskazują na to, że interwencja nauczyciela z wykorzystaniem różnych strategii (6 artykułów) oraz programów rozwijających umiejętności społeczne dzieci (4 artykuły) są głównymi sposobami kształtowania umiejętności rozwiązywania konfliktów w przedszkolnych oddziałach inkluzyjnych. Żadne z analizowanych badań nie opisuje sposobów samodzielnego rozwiązywania konfliktów przez dzieci z niepełnosprawnością. Można wnioskować, że nauczyciele wyposażeni w strategie rozwiązywania konfliktów mogą znacząco wpłynąć na zdolność dzieci w wieku przedszkolnym do rozwiązywania konfliktów rówieśniczych.

Abstract:

The purpose of this article was to analyze the state of research on how children in inclusive preschools resolve peer conflicts. A systematic review of research results published in the scientific journal databases Scopus, Web of Science (WoS), Ebsco and Google Scholar between 2000 and 2024 was conducted using the PRISMA scheme. The results indicate that teacher intervention using a variety of strategies (6 papers) and programs to develop children`s social skills (4 papers) is the main way to develop conflict resolution skills in preschool inclusive units. None of the studies analyzed describe ways for children with disabilities to resolve conflicts on their own. It can be concluded that teachers equipped with conflict resolution strategies can significantly influence preschool children`s ability to resolve peer conflicts.

Wydawca:

Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego

Format:

application/pdf

Identyfikator zasobu:

oai:zbc.uz.zgora.pl:87056

DOI:

kliknij tutaj, żeby przejść

Strony:

209-226

Jezyk:

pol ; eng

Prawa do dysponowania publikacją:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego

Kolekcje, do których przypisany jest obiekt:

Data ostatniej modyfikacji:

4 sie 2025

Data dodania obiektu:

4 sie 2025

Liczba wyświetleń treści obiektu:

40

Wszystkie dostępne wersje tego obiektu:

https://zbc.uz.zgora.pl/repozytorium/publication/101808

Wyświetl opis w formacie RDF:

RDF

Wyświetl opis w formacie OAI-PMH:

OAI-PMH

×

Cytowanie

Styl cytowania:

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji