Nikel, Łukasz ; Pacholczyk, Weronika ; Żołądkowska, Sandra ; Dziergwa, Oliwia
Janiszewska-Nieścioruk, Zdzisława - red. nauk.
Celem artykułu jest przedstawienie różnych definicji, teorii i wskaźników sukcesu szkolnego ucznia. W artykule wyjaśniono, czym jest sukces szkolny, jakie są jego rodzaje, czym jest sukces szkolny w wymiarze obiektywnym i subiektywnym oraz jakie są jego determinanty. Przedstawione w tym artykule definicje i teorie sukcesu szkolnego wskazują, że jest on pojęciem złożonym, które można rozpatrywać na różnych płaszczyznach i nie ma jednoznacznej definicji. ; Sukces szkolny może być rozumiany na przykład jako osiągnięcie celów edukacyjnych, zaangażowanie szkolne, zadowolenie ze szkoły i nauki, zdobycie wiedzy i umiejętności, wytrwałość oraz rozwój osobisty, społeczny i moralny ucznia. Perspektywa sukcesu szkolnego może być obiektywna, oparta na spełnieniu oczekiwań stawianych przez szkołę, lub subiektywna, zależna od indywidualnych perspektyw ucznia i jego doświadczeń. Sukces szkolny zależy od cech ucznia, jego środowiska oraz interakcji między nimi. Do ważnych czynników determinujących sukces szkolny ucznia można zaliczyć zdolności poznawcze, kompetencje społeczno-emocjonalne, cechy osobowości i status społeczno-ekonomiczny. Uwzględniając w pracy z uczniami różne aspekty sukcesu szkolnego, można zapewnić im pełniejszy rozwój i satysfakcję z nauki.
The aim of the article is to present various definitions, theories, and indicators of a student`s academic success. It explains what school success entails, its types, objective and subjective dimensions, and determinants. The definitions and theories presented indicate that school success is a complex concept that can be viewed from multiple perspectives and lacks a clear-cut definition. It encompasses achieving educational goals, school involvement, satisfaction with learning, acquiring knowledge and skills, perseverance, and the student`s personal, social, and moral development. ; School success may be perceived objectively, based on meeting school expectations, or subjectively, depending on individual student perspectives and experiences. It hinges on student characteristics, their environment, and the interactions between them. Key determinants of academic success include cognitive abilities, social-emotional competencies, personality traits, and socioeconomic status. Considering various facets of school success when working with students ensures their holistic development and satisfaction with learning
Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego
Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego
4 sie 2025
4 sie 2025
39
https://zbc.uz.zgora.pl/repozytorium/publication/101809
| Nazwa wydania | Data |
|---|---|
| Sukces szkolny i jego rodzaje. Obiektywny i subiektywny wymiar sukcesu szkolnego | 4 sie 2025 |
Nikel, Łukasz Janiszewska-Nieścioruk, Zdzisława - red. nauk.
Kowalski, Mirosław Radziwołek, Marcin Bąbka, Jarosław - red Kowalska, Ewa - red.
Frąckowiak, Tomasz
Grzemna, Karolina
Szydłowska, Karolina Ćwirynkało, Katarzyna Janiszewska-Nieścioruk, Zdzisława - red. nauk.
Nowicka, Agnieszka Bąbka, Jarosław - red Kowalska, Ewa - red.
Wrycz, Iwona Janiszewska-Nieścioruk, Zdzisława - red. nauk.
Gołubiew-Konieczna, Monika Janiszewska-Nieścioruk, Zdzisława - red. nauk.