Obiekt

Tytuł: Sukces szkolny i jego rodzaje. Obiektywny i subiektywny wymiar sukcesu szkolnego

Współtwórca:

Janiszewska-Nieścioruk, Zdzisława - red. nauk.

Tytuł publikacji grupowej:

O roli rodziny...

Streszczenie:

Celem artykułu jest przedstawienie różnych definicji, teorii i wskaźników sukcesu szkolnego ucznia. W artykule wyjaśniono, czym jest sukces szkolny, jakie są jego rodzaje, czym jest sukces szkolny w wymiarze obiektywnym i subiektywnym oraz jakie są jego determinanty. Przedstawione w tym artykule definicje i teorie sukcesu szkolnego wskazują, że jest on pojęciem złożonym, które można rozpatrywać na różnych płaszczyznach i nie ma jednoznacznej definicji. ; Sukces szkolny może być rozumiany na przykład jako osiągnięcie celów edukacyjnych, zaangażowanie szkolne, zadowolenie ze szkoły i nauki, zdobycie wiedzy i umiejętności, wytrwałość oraz rozwój osobisty, społeczny i moralny ucznia. Perspektywa sukcesu szkolnego może być obiektywna, oparta na spełnieniu oczekiwań stawianych przez szkołę, lub subiektywna, zależna od indywidualnych perspektyw ucznia i jego doświadczeń. Sukces szkolny zależy od cech ucznia, jego środowiska oraz interakcji między nimi. Do ważnych czynników determinujących sukces szkolny ucznia można zaliczyć zdolności poznawcze, kompetencje społeczno-emocjonalne, cechy osobowości i status społeczno-ekonomiczny. Uwzględniając w pracy z uczniami różne aspekty sukcesu szkolnego, można zapewnić im pełniejszy rozwój i satysfakcję z nauki.

Abstract:

The aim of the article is to present various definitions, theories, and indicators of a student`s academic success. It explains what school success entails, its types, objective and subjective dimensions, and determinants. The definitions and theories presented indicate that school success is a complex concept that can be viewed from multiple perspectives and lacks a clear-cut definition. It encompasses achieving educational goals, school involvement, satisfaction with learning, acquiring knowledge and skills, perseverance, and the student`s personal, social, and moral development. ; School success may be perceived objectively, based on meeting school expectations, or subjectively, depending on individual student perspectives and experiences. It hinges on student characteristics, their environment, and the interactions between them. Key determinants of academic success include cognitive abilities, social-emotional competencies, personality traits, and socioeconomic status. Considering various facets of school success when working with students ensures their holistic development and satisfaction with learning

Wydawca:

Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego

Format:

application/pdf

Identyfikator zasobu:

oai:zbc.uz.zgora.pl:87057

DOI:

kliknij tutaj, żeby przejść

Strony:

227-243

Jezyk:

pol ; eng

Prawa do dysponowania publikacją:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego

Kolekcje, do których przypisany jest obiekt:

Data ostatniej modyfikacji:

4 sie 2025

Data dodania obiektu:

4 sie 2025

Liczba wyświetleń treści obiektu:

39

Wszystkie dostępne wersje tego obiektu:

https://zbc.uz.zgora.pl/repozytorium/publication/101809

Wyświetl opis w formacie RDF:

RDF

Wyświetl opis w formacie OAI-PMH:

OAI-PMH

Obiekty Podobne

×

Cytowanie

Styl cytowania:

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji