Obiekt

Tytuł: Sumienie naukowe i kryzys niezależności uczonych = Scientific conscience and the crisis of scientists` independence

Autor:

Dudek, Joanna

Data wydania:

2020

Typ zasobu:

artykuł

Współtwórca:

Bąbka, Jarosław - red ; Zajdel, Krzysztof - red.

Tytuł publikacji grupowej:

Rocznik Lubuski, 46

Streszczenie:

Artykuł analizuje aktualność i sens terminu "sumienie naukowe" w kontekście etosu pracowników nauki. Powołując się na podstawie literatury przedmiotu na tradycje etosowe, etyki zawodowej, ?lozo?i moralnej próbuje ustalić, czy instancja sumienia jako forma samooceny i samokontroli w podejmowaniu decyzji i wartościowaniu działań odgrywa istotną rolę jako składnik kompetencji zawodowej i moralnej naukowca. Konfrontuje teoretyczne ustalenia z treścią trzech dokumentów regulujących zasady etyki pracownika naukowego, które w polskiej nauce pojawiły się w ciągu ostatniego ćwierćwiecza. Artykuł odnotowuje zjawisko odchodzenia od tradycji kierowania się własnym niepodzielnym i niezależnym sumieniem człowieka, który pełni role zawodowe. Zjawisko "znikającego sumienia" w praktyce naukowej ujmuje jako wyraz rezygnacji z niezależności przedstawicieli nauki na rzecz poddania się mechanizmom pozanaukowym.

Abstract:

The author analyzes the topicality and sense of the term "scienti?c conscience" in the context of the ethos of scientists. Based on the literature, the author refers to the traditions of ethos, professional ethics and moral philosophy in order to establish whether conscience as a form of self-assessment and self-control in decision making and in valuation of actions plays an important role as a part of scientists` professional and moral conscience. The theoretical ?ndings are confronted with the content of three documents regulating the ethics framework for scientists, which have appeared in the Polish science within the last twenty-?ve years. The article notices the phenomenon of departure from the tradition of being driven by one`s own undivided and independent conscience in playing professional roles. The phenomenon of "vanishing conscience" in scienti?c practice is understood by the author as a sign of scientists` resignation from their independence in favour of giving in to extra-scienti?c mechanisms.

Wydawca:

Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe ; Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Pedagogiki, Psychologii i Socjologii

Format:

application/pdf

Identyfikator zasobu:

oai:zbc.uz.zgora.pl:79618

DOI:

kliknij tutaj, żeby przejść

Strony:

203-218

Źródło:

Rocznik Lubuski, tom 46, część 1

Jezyk:

pol

Prawa do dysponowania publikacją:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego

Kolekcje, do których przypisany jest obiekt:

Data ostatniej modyfikacji:

2024-06-26

Data dodania obiektu:

2024-06-26

Liczba wyświetleń treści obiektu:

4

Wszystkie dostępne wersje tego obiektu:

https://zbc.uz.zgora.pl/repozytorium/publication/89423

Wyświetl opis w formacie RDF:

RDF

Wyświetl opis w formacie OAI-PMH:

OAI-PMH

Obiekty

Podobne

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji