Paprzycka, Emilia - red. ; Mianowska, Edyta - red.
Artykuł jest rekonstrukcją metodologicznych założeń trzech projektów badawczych, zrealizowanych przez autorkę bądź z jej udziałem. To nie raport z badań, ale analiza procesu projektowania badań - formułowania problemów i celów badań, ich ugruntowania teoretycznego, doboru metod badawczych czy uczestników badań. Zawsze w odniesieniu do płci/rodzaju, a właściwie płciowo określonego sposobu doświadczania świata jako osi analiz. ; Jego celem nie jest udowadnianie (wciąż na nowo), że habitusy kobiet i mężczyzn różnią się, ale zwrócenie uwagi na proces konstruowania badań (w tym przypadku jakościowych) bądź relacji badacz-badany, w którym, oprócz eksploracji specyfiki kobiecego bądź męskiego sposobu nadawania i odczytywania znaczeń jako celu badań, płeć może stanowić istotny aspekt (nie zmienną) tego procesu oraz interpretacyjny filtr. ; W podsumowaniu podjętych w artykule rozważań odwołam się do kilku wniosków z wyników badań z ostatniego z rekonstruowanych projektów, dotyczącego partnerstwa kobiet i mężczyzn w rodzinie, ze względu na jego najszerszą, bo dotyczącą zarówno "kobiecych", jak i "męskich" sposobów doświadczania świata, perspektywę jako przykładu rodzaju wiedzy uzyskanej dzięki zastosowaniu interpretacyjnego filtra płci.
The aim of the article is to show the possibilities and analytical potential of using a gender filter in the analysis of certain fragments of social reality, in this case everyday life and the marital and family relationships, as well as the methods of studying the gender category itself. To achieve the desired result, three research projects were presented. All of them were located within imperative paradigm, in which family relationships of women (biographical research), men (i.e., focused group interviews) and both spouses together (family phenomenology) were subsequently analyzed. ; In the descriptions of each of them emphasis was given to methodological assumptions, especially the way of referring to gender as the category determining research and interpretative perspective. Gender - of both examiners and examinees - in its socio-cultural and biographical dimension is a perspective of understanding and giving meanings, and it is also an important filter in research. ; This differentiation reflects not so much the biological as the social and cultural character of differences between women and men - visible in the conception of "gender", "moreover" the results of research incorporated in the thesis of Jessie Bernard that being in marriage and family is gender-differentiated because of different experiences of men and women.
Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe ; Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Pedagogiki, Psychologii i Socjologii
Rocznik Lubuski, tom 42, część 1
Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego
May 23, 2024
May 23, 2024
31
https://zbc.uz.zgora.pl/publication/89068
Kuczyńska, Alicja (1952- ) Paprzycka, Emilia - red. Mianowska, Edyta - red.
Paprzycka, Emilia - red. Mianowska, Edyta - red. Kuczyńska, Alicja (1937 -) Kopciewicz, Lucyna Ostrouch-Kamińska, Joanna Arcimowicz, Krzysztof Dzwonkowska-Godula, Krystyna Izdebski, Zbigniew (1956- ) Maj, Agnieszka Kłonkowska, Anna M. Połeć, Wojciech Lipińska-Grobelny, Agnieszka Lipowicz, Elżbieta Frąckowiak-Sochańska, Monika Pawlak, Agnieszka (1971 -) Warat, Marta Krzaklewska, Ewa Post, Barbara Trzop, Beata Herudzińska, Małgorzata H. Albański, Łukasz Radziukiewicz, Anna Famuła-Jurczak, Anita Walentynowicz-Moryl, Katarzyna Bierca, Marta Niewiedział, Dorota Steciąg, Magdalena
Albański, Łukasz Paprzycka, Emilia - red. Mianowska, Edyta - red.
Góralewska-Słońska, Anna Maria Moczulska, Marta - red. Preston, Peter- red. jęz. Stankiewicz, Janina - red. nacz. Zmyślony, Roman - red. statyst. Adamczyk, Janusz- red. Skalik, Jan - red.
Kopciewicz, Lucyna Paprzycka, Emilia - red. Mianowska, Edyta - red.
Połeć, Wojciech Paprzycka, Emilia - red. Mianowska, Edyta - red.
Paprzycka, Emilia Mianowska, Edyta Izdebski, Zbigniew (1956- ) Paprzycka, Emilia - red. Mianowska, Edyta - red.
Herudzińska, Małgorzata H. Paprzycka, Emilia - red. Mianowska, Edyta - red.