Szaban, Dorota - red. ; Trzop, Beata - red.
Celem artykułu jest analiza zjawiska zdalnej edukacji w perspektywie teorii pola edukacyjnego Pierre`a Bourdieu. Nawiązując do znanej koncepcji francuskiego socjologa, zdalną edukację traktuje się jako grę aktorów w polu edukacyjnym warunkowaną posiadanymi habitusami i kapitałami. Zastosowana teoria trafnie opisuje i odzwierciedla fenomen edukacyjny, jaki pojawił się w czasie pandemii COVID-19 na całym świecie. ; Zdalna edukacja mogła wzmocnić istniejące nierówności edukacyjne. Do sprawdzenia tej hipotezy wykorzystano reprezentatywny sondaż wśród uczniów. Badania zostały zrealizowane za pomocą metodologii Computer-Assisted Personal Interviewing (CAPI) na próbie 1000 uczniów w Polsce i 1022 na Ukrainie. Na podstawie prowadzonych analiz można stwierdzić, iż potwierdziły się stawiane hipotezy odnośnie do wzmocnienia się edukacyjnych nierówności w czasie zdalnej edukacji. O technicznej dostępności do zajęć, uczestnictwie w zajęciach i efektywnym korzystaniu z zajęć online decydowały posiadane kapitały i habitus klasowy.
The aim of the article is to analyse the phenomenon of distance education from the perspective of Pierre Bourdieu`s theory of educational field. Byreferring to the well-known concept of the French sociologist, the author perceives distance education as the performance of actors in the educationalfield, conditioned by the habitus and capitals they possess. The theory used accurately describes and reflects the educational phenomenon that emergedduring the COVID-19 pandemic all over the world. ; Distance education might have increased existing educational inequalities. A representativesurvey carried out among students was used to verify this hypothesis. The study was conducted with the use of the Computer-Assisted PersonalInterviewing (CAPI) methodology on a sample of 1,000 students in Poland and 1,022 students in Ukraine. The analyses conducted indicate that thehypotheses regarding the increase in educational inequalities during distance education were confirmed. One?s capitals and class habitus determined thetechnological accessibility to classes, participation in classes and effective use of online classes.
Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe ; Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Nauk Społecznych
Rocznik Lubuski, tom 48, część 1
Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego
Jul 3, 2024
Jul 3, 2024
27
https://zbc.uz.zgora.pl/publication/89577
Dalecka-Zaborowska, Magdalena Danielak, Wiesław - red. nauk. Niewiadomski, Przemysław - red. nauk. Sobotkiewicz, Dariusz - red. nauk.
Kleszczyński, Kamil Nyćkowiak, Justyna - red. Kołodziej, Tomasz - red. Jasny, Michał - red.
Bedka, Aleksandra Gorzelana, Joanna - red. nauk. Seul, Anastazja - red. nauk.
Furtak, Klaudia Stankiewicz, Janina - red. nacz. Preston, Peter- red. jęz. Zmyślony, Roman - red. statyst. Skalik, Jan - red. Moczulska, Marta - red. Adamczyk, Janusz- red.
Danielak, Wiesław Stankiewicz, Janina - red. nacz. Preston, Peter- red. jęz. Zmyślony, Roman - red. statyst. Skalik, Jan - red. Moczulska, Marta - red. Adamczyk, Janusz- red.
Śmietanka, Tomasz Kuczyński, Tadeusz - red.
Borysov, Roman Szaban, Dorota - red. Trzop, Beata - red.
Seul-Michałowska, Sylwia Gorzelana, Joanna - red. nauk. Seul, Anastazja - red. nauk.