Object

Title: Mobile transitions to adulthood and soft skills of Polish and Lithuanian return migrants = Mobilne wchodzenie w dorosłość i kompetencje miękkie polskich i litewskich migrantów powrotnych

Contributor:

Szaban, Dorota - red. ; Trzop, Beata - red.

Group publication title:

Rocznik Lubuski, 48

Abstract_pl:

Głównym celem artykułu jest analiza zależności między migracją międzynarodową, wydarzeniami życiowymi związanymi z wchodzeniem w dorosłość i nabywaniem kompetencji miękkich w wyniku pracy i życia za granicą. Artykuł powstał na podstawie ankiety internetowej przeprowadzonej wiosnąi latem 2020 roku wśród 740 polskich i litewskich migrantów powrotnych zWielkiej Brytanii, którzy wrócili do Polski i na Litwę. ; Migracje zagraniczne pomogły im, przede wszystkim, w nabyciu zarówno kompetencji komunikacyjnych w języku angielskim, jak i pracy zespołowej - kompetencji miękkich, które są ważne dla rozwoju kariery. W obu grupach migrantów powrotnych z Polski i Litwy migracje zagraniczne przyspieszyły trzy kluczowe procesy: 1. rozpoczęcie samodzielnego podejmowania decyzji; 2. uniezależnienie się finansowo od rodziców oraz 3. znalezienie stabilnego zatrudnienia. W obu grupach usamodzielnienie się finansowo wiązało się istotnie z wysokim poziomem kompetencji miękkich nabytych za granicą.

Abstract:

The main aim of this article is to analyse the interplay between international migration, life events related to transition to adulthood and the acquisition of soft skills as a result of working and living abroad. The article is based on an online survey conducted in spring and summer 2020 among 740 Polish and Lithuanian return migrants from the UK who returned to Poland and Lithuania. ; International migration helped them, above all, to acquire both English language communication skills and to learn teamwork - soft skills which are important for career development. In both groups of Polish and Lithuanian return migrants, international migration accelerated three key processes: 1. starting to make independent decisions, 2. becoming financially independent from their parents and 3. finding stable employment. In both groups, becoming financially independent was linked significantly to the high level of soft skills acquired abroad.

Publisher:

Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe ; Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Nauk Społecznych

Format:

application/pdf

Resource Identifier:

oai:zbc.uz.zgora.pl:79779

DOI:

click here to follow the link

Pages:

159-174

Source:

Rocznik Lubuski, tom 48, część 1

Language:

eng

Rights:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego

This page uses 'cookies'. More information