Object

Title: Doświadczenia zawodowe osób rozpoczynających studia na kierunkach społecznych Uniwersytetu Zielonogórskiego w kontekście niedopasowania behawioralnego = Professional experience of people beginning social studies at the University of Zielona Gora in the context of behavioural maladjustment

Contributor:

Zielińska, Maria - red.

Group publication title:

Rocznik Lubuski, 40

Abstract_pl:

Justyna Nyćkowiak i Tomasz Kołodziej w swoim artykule podejmują próbę odpowiedzi na pytanie o to, w jakim zakresie studenci, przy dokonywaniu wyboru kierunku studiów, uwzględniają rzeczywistą sytuację na rynku pracy i jej zmiany. Przedstawione analizy zmierzają do określenia stopnia niedopasowania behawioralnego, rozumianego jako umiejętność stosowania strategii działań adekwatnych do sytuacji na rynku pracy. ; Doświadczenia zawodowe z okresu przed podjęciem studiów wyższych mogą warunkować wybór kierunku studiów. Autorzy przyjęli założenie, że studenci posiadający doświadczenia zawodowe przed rozpoczęciem studiów skłonni są dokonywać wyboru kierunku w oparciu o inne kryteria niż studenci, którzy takich doświadczeń nie mają.

Abstract:

The article is an attempt to answer the question of the extent to which people making the choice of studies take into account the real situation on the labour market and its changes. Presented analyses try to determine the level of behavioural maladjustment understood as inability of applying action strategies which are adequate to the situation on the labour market. It is assumed that the students with prior professional experience were willing to make a choice of studies based on different criteria than the students with no experience. ; Professional experience from the period prior to university can promote a situation in which the choice of studies is unconsidered or indicates inability of choosing an adequate strategy of professional development. In the case of choices made by the students of social subject areas, the ability of accurate assessment of the situation on the labour market may raise doubts. ; The examined first year students may be divided, based on their declaration of professional experience, into four categories: (1) those with prior professional experience and continuing to work while studying, (2) those with prior professional experience and not continuing to work while studying, (3) those without prior professional experience and taking up employment while studying and (4) those without prior professional experience and not taking up employment while studying. Evaluation of ability to choose a professional development strategy adequate to the situation on the labour market is different for each identified category of students.

Publisher:

Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe

Format:

application/pdf

Resource Identifier:

oai:zbc.uz.zgora.pl:80378

Pages:

137-152

Source:

Rocznik Lubuski, tom 40, część 2a

Language:

pol

Rights:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego

Objects

Similar

This page uses 'cookies'. More information