Object

Title: Przejście z edukacji na zagraniczny rynek pracy młodych Polaków = The transition from education to foreign labour market of young Poles

Creator:

Grabowska-Lusińska, Izabela

Date:

2014

Resource Type:

artykuł

Contributor:

Zielińska, Maria - red.

Group publication title:

Rocznik Lubuski, 40

Abstract_pl:

Analizie i interpretacji poddano czynniki różnicujące strategie wchodzenia na zagraniczny rynek pracy młodych Polaków (strategia migracyjna) i porównano je do uwarunkowań różnicujących strategie osób pozostających w kraju (młodych osób niemigrujących). ; Ramą teoretyczną artykułu Autorka uczyniła paradygmat struktury i podmiotowego sprawstwa, który pozwolił odpowiedzieć na pytania dotyczące obierania zróżnicowanych strategii przez osoby młode, realizujące zarobkową mobilność międzynarodową. Artykuł opiera się na zróżnicowanych źródłach danych ("European Labour Force Survey", na danych etnosondażowych Ośrodka Badań Migracyjnych Uniwersytetu Warszawskiego OBM UW oraz na wybranych historiach zawodowych migrantów, którzy dokonali ?inicjacji? zawodowej za granicą.

Abstract:

The paper deals with the problems associated with entering into the labour market by graduates of various kinds of schools. However, it applies to a specific group of young Poles - migrants, who experienced professional initiation on foreign labour market. The article refers to the process of transition from education to foreign labour market, which is not related to a single act of undertaking work abroad, but to the period of entering into the foreign labour market, to the transition from one state on the labour market to another. ; The author used diverse data: the data from public statistics BAEL and data obtained from other sources - ethno-survey data, qualitative structured interviews and professional biographies. In the analysis, three categories of young Poles entering into the foreign labour market were identified: graduates of British universities, graduates of Polish universities and graduates of secondary and vocational schools from small towos and villages. ; Subsequently, these groups were portrayed using quantitative and qualitative data. As an example, the author showed the representations of professional biographies of the young in all discussed categories and referred them to the models of transition from education to domestic labour markets by the young.

Publisher:

Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe

Format:

application/pdf

Resource Identifier:

oai:zbc.uz.zgora.pl:80397

Pages:

173-190

Source:

Rocznik Lubuski, tom 40, część 2a

Language:

pol

Rights:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego

Objects

Similar

This page uses 'cookies'. More information