Chałubiński, Mirosław - red. ; Narkiewicz-Niedbalec, Ewa - red.
W artykule przedstawiono stan współczesnej polskiej socjologii edukacji i wskazano czynniki, które wpłynęły na jej rozwój. Pierwsze efekty przyniosła zmiana w naukowej analizie wychowania i edukacji. W okresie powojennym zaczęto krytykować edukację i wychowanie podporządkowane ideologii klas dominujących i służące przede wszystkim trwałości tej samej struktury społecznej. ; Te nowe "teorie", zawierające wyraźne przesłanki ideologiczne, zaczęły być rozwijane przede wszystkim przez pedagogikę emancypacyjną, a częściowo przez socjologię edukacji. Po drugie, w pedagogice zaczęły dominować metody jakościowe nad ilościowymi, zjawisko to dotknęło również socjologię edukacji. ; Z drugiej strony, socjologowie zaczęli interesować się problemami związanymi z wpływem płci, ciała i innymi zagadnieniami postmodernistycznymi, co spowodowało odwrót od dominującego "twardego" podejścia do socjologii jako nauki. Jednak socjologia nadal dąży do poszukiwania adekwatnego opisu rzeczywistości społecznej. Wszystkie te procesy składają się na obecny stan polskiej socjologii edukacji, która mimo wpływu pedagogiki zaangażowanej ideologicznie, rozwija się jako subdyscyplina socjologiczna.
The article presents the state of contemporary Polish sociology of education and show the factors which influenced its development. The first results from the change in the scientific analysis of upbringing and education. In the period after World War II people began to criticize the education and upbringing subordinated to the ideology of the dominant classes and serving primarily the persistence of the same social structure. ; These new "theories", containing clear ideological premises, began to be developed primarily by emancipatory pedagogy, and partially by the sociology of education. Secondly, the qualitative methods started to dominate over the quantitative ones in pedagogy and the phenomenon also affected the sociology of education. ; On the other hand, sociologists became interested in the problems connected with the impact of gender, body and other postmodernist issues, which resulted in retreat from the prevailing "hard" approach to sociology as a science. However, sociology still aims at searching an adequate description of social reality. All these processes contribute to the current state of Polish sociology of education that, despite the influence of ideologically engaged pedagogy, is developing as a sociological subdiscipline.
Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe
Rocznik Lubuski, tom 37, część 1
Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego
2025-04-11
2025-04-11
53
https://zbc.uz.zgora.pl/publication/94248
Izdebska, Jadwiga
Jeske, August Adam (1836-1875)
Frąckowiak, Tadeusz Pasterniak, Wojciech (1935-2018 ) - red.
Śliwerski, Bogusław Idzikowski, Bogdan - red. Kowalski, Mirosław - red.
Twardowski, Andrzej Obuchowska, Irena (1932-2016) - red.
Obuchowska, Irena (1932-2016) Obuchowska, Irena (1932-2016) - red.
Ossowski, Roman (1942- ) Obuchowska, Irena (1932-2016) - red.
Kowalewski, Lech Obuchowska, Irena (1932-2016) - red.