Object

Title: Rozwój szkolnictwa wyższego w Polsce - w trzech odsłonach myśli strategicznej = Polish universities in three views of strategic thought

Creator:

Dziedziczak-Foltyn, Agnieszka

Date:

2011

Resource Type:

artykuł

Contributor:

Chałubiński, Mirosław - red. ; Narkiewicz-Niedbalec, Ewa - red.

Group publication title:

Rocznik Lubuski, 37

Abstract_pl:

Punktem wyjścia rozważań nad myślą strategiczną będzie pytanie, na ile obecny stan szkolnictwa wyższego w Polsce wynika ze świadomej polityki polskich władz. Spontaniczna komercjalizacja szkolnictwa wyższego w Polsce w ciągu ostatnich 20 lat zdawała się wskazywać na brak polityki edukacyjnej państwa, można było jednak zaobserwować odgórne regulacje państwowe zmieniające reguły gry rynkowej. I dziś, pomimo działań reformy szkolnictwa wyższego zainicjowanych przez rząd w 2008 r., pojawiają się głosy o braku polityki edukacyjnej państwa i merytorycznej debaty publicznej na jej temat. ; Tezą przewodnią artykułu jest założenie o odtwórczym charakterze konstruowania strategii rozwoju (traktowanego jako efekt modernizacji imitacyjnej) i niebezpieczeństwo wpadnięcia w pułapkę pozornych działań. W tym kontekście politykę rozwoju społeczno-gospodarczego Polski można rozpatrywać jako efekt szerszej, europejskiej strategii rozwoju (strategii lizbońskiej). W ujęciu makro, odzwierciedleniem takiej tendencji myślenia strategicznego jest/są strategia/strategie rozwoju szkolnictwa wyższego na poziomie mezo. ; W ujęciu mikro, strategie rozwoju coraz częściej opracowywane przez poszczególne uniwersytety są odzwierciedleniem działań strategicznych. Celem analizy myślenia strategicznego będzie próba pokazania, jak produktywne i jak reproduktywne są programy. Szczególna uwaga zostanie poświęcona strategiom uniwersyteckim, co do których podejrzewa się, że są częściowo przykładem działań podejmowanych wyłącznie w celu dopasowania się do politycznie poprawnego wzorca.

Abstract:

The starting point in the reflections on strategic thought will be the question of how much the present state of higher education in Poland results from the conscious policy of Polish authorities. Spontaneous marketization of higher education in Poland within the last 20 years appeared to show the absence of education state policy, however, topdown state regulations changing the rules of market game could be observed. And today, despite higher education reform actions initiated by the government in 2008, there are the voices about the absence of education state policy and substantive public debate on it. ; And therefore what is the relation between the discourse and the government actions oriented towards the socio-economic development of the country as well as the attempts of the government and academics to indicate the path for higher education development? Finally, what is the reaction of universities to these actions? ; The guiding thesis of the paper is the assumption of reproductive character of constructing development strategy (treated as the effect of imitative modernization) and the danger of falling into apparent actions trap. In this context the policy of socio-economic development of Poland may be considered as the effect of a wider, European development strategy (Lisbon strategy). In terms of macro perspective, the reflection of such a strategic thinking tendency is the strategy/strategies for the development of higher education at meso-level. ; In terms of micro perspective, development strategies increasingly being elaborated by particular universities are the reflection of strategic actions. The aim of strategic thought analysis from three above-mentioned perspectives will be the attempt to show how productive and how reproductive the programmes are. A particular attention will be paid to university strategies which are suspected of being partially the example of actions taken only to match the politically correct pattern.

Publisher:

Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe

Format:

application/pdf

Resource Identifier:

oai:zbc.uz.zgora.pl:84196

Pages:

165-182

Source:

Rocznik Lubuski, tom 37, część 1

Language:

pol

Rights:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego

Objects

Similar

This page uses 'cookies'. More information