Chałubiński, Mirosław - red. ; Narkiewicz-Niedbalec, Ewa - red.
W artykule przedstawiono wyniki badań mających na celu podniesienie jakości kształcenia na uczelniach wyższych. Punktem wyjścia jest określenie celów kształcenia na uczelniach wyższych, którymi według autora są: 1) edukacja (przekazywanie wiedzy studentom); 2) socjalizacja (przygotowanie studentów do przyszłych ról zawodowych); 3) indywidualny rozwój studentów (stymulowanie poprzez interakcje nauczyciel-student i tworzenie odpowiednich warunków do rozwoju); 4) zmiana społeczna (uczelnia oraz środowisko nauczycielsko-studenckie pracują nad rozwiązywaniem problemów i odbudową relacji społecznych). ; Aby osiągnąć te cele uczelnia powinna współpracować nie tylko z pracodawcami (zawężając cele swoich działań do kształcenia służącego potrzebom rynku pracy), ale także z organizacjami zawodowymi. Jeśli realizacja wyżej wymienionych celów edukacyjnych zostanie ujęta w kategoriach procesów społecznych, interesujące jest poznanie wzorców zawodowych z perspektywy edukacyjnej i tego, jak na proces ten wpływają trzy ww. czynniki: uczelnie wyższe, pracodawcy i organizacje zawodowe.
The paper presents the results of the research aiming at improving education quality at universities. The starting point is to define educational objectives at universities, which according to the author are: 1) education (transfer of knowledge to students); 2) socialization (preparing students for future professional roles); 3) individual development of students (stimulating via teacher - student interaction and creating appropriate conditions for the development); 4) social change (university and teacher and student environment work to solve the problems and reconstruct social relationship). ; To achieve these goals a university should cooperate not only with employers (narrowing the aims of its actions to the education serving the needs of labour market), but also with professional associations. If the realization of above-mentioned educational goals is enclosed in terms of social processes, it is interesting to learn about the professional role models from the educational perspective and how the process is influenced by three aforesaid factors: universities, employers and professional associations. ; The author claims that to meet the social expectations of higher education this category is equally important as the category of professional competencies. The category of professional role model allows for a wider approach to the function of university and linking it with the social structure - affiliation to a determined professional category, not just to an organization where the professional role is accomplished. ; It is a theoretical problem to answer the question about the impact of indicated objects on secondary socialization processes taking place while studying at university, which aims at identifying patterns of professional roles of specialists characteristic for each of the environments. The realization of this goal facilitates the communication processes between universities, employers and professional associations in order to perfect training processes. The paper is based on the author`s own research concerning the comparison of a professional management model the graduates identify with, with the professional model promoted by the media, press releases and employer expectations.
Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe
Rocznik Lubuski, tom 37, część 1
Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego
2025-04-11
2025-04-11
63
https://zbc.uz.zgora.pl/publication/94270
Nowosad, Inetta Pietrań, Klaudia Kowalski, Mirosław - red. Kowalska, Ewa - red.
Bąbka, Jarosław Binnebesel, Józef Wołk, Zdzisław - red.
Bazuń, Dorota - red. Kwiatkowski, Mariusz - red. Merkulova, Tamara Bitkova, Tatiana Friedreich, Sönke Spieker, Ira Kleinmann, Sarah Bretschneider, Uta Lisowski, Krzysztof Dogan, Duygu Gheondea-Eladi, Alexandra Nyćkowiak, Justyna Dubrow, Joshua Kjerulf Kołodziej, Tomasz Mielczarek-Żejmo, Anna Hermaszewski, Jarosław Szaban, Dorota Frątczak-Müller, Joanna Sarnowska, Justyna Serrano Díaz, Noemí Burešova, Karolína Bąbka, Jarosław Kasikova, Hana Valenta, Josef Vincejova, Eva Pavlov, Ivan Zielińska, Maria Sokuryanska, Ludmyla
Madajczyk, Piotr Nitschke, Bernadetta (1964 - ) - red.
Fic, Maria Fic, Daniel Hajduk, Edward (1932-2015) - red. Idzikowski, Bogdan - red.
Tomiak, Anna Osękowski, Czesław (1952- ) - red.
Tomaszewski, Marek Moczulska, Marta - red. Preston, Peter- red. jęz. Stankiewicz, Janina - red. nacz. Zmyślony, Roman - red. statyst. Adamczyk, Janusz- red. Skalik, Jan - red.