Obiekt

Tytuł: Aksjonormatywne, instytucjonalne, kompetencyjne pozory w polskiej edukacji = Axionormative, institutional, cognitional pretences in polish education

Autor:

Nowak-Dziemianowicz, Mirosława

Data wydania:

2015

Typ zasobu:

artykuł

Współtwórca:

Kowalski, Mirosław - red. ; Kowalska, Ewa - red.

Tytuł publikacji grupowej:

Rocznik Lubuski, 41

Streszczenie:

Edukacja jest tego typu praktyką społeczną, dzięki której społeczeństwo jest zabezpieczone ciągłością i trwaniem, gdyż umożliwia ona przekazywanie kultury i zmianę międzypokoleniową. Dzięki edukacji możliwy jest rozwój każdego człowieka. Umożliwia ona uczącym się, rozwijającym się ludziom dostrzeganie i rozpoznawanie swoich możliwości, aspiracji, a także indywidualnych potrzeb. ; Organizowana i realizowana przez odpowiedzialnych i zaangażowanych dorosłych edukacja daje młodzieży szansę na osobiste szczęście, rozumiane jako uznanie i realizacja własnych planów życiowych. Dobrze zorganizowana edukacja pozwala przygotować pokolenia na samodzielność, świadomy wybór i zmianę społeczną. Edukacja źle zorganizowana przez ludzi nieodpowiedzialnych, podporządkowana nie dobru jednostki, ale nakierowana na dobro państwa, rynku, banku, gospodarki i finansów, staje się zagrożeniem lub pozorem. Niniejsza praca jest próbą ukazania pozorów polskiej edukacji, które czynią praktykę społeczną zagrożeniem dla rozwoju każdego z nas.

Abstract:

Education is this type of social practice, thanks to which the society is secured with continuity and duration as education enables the transmission of culture and allows intergenerational change. Thanks to and by means of education, the development of every human being, each of us, is possible. Education enables learners, developing people to notice and recognise one`s capabilities, aspirations as well as individual needs. ; Organised and executed by responsible and engaged adults, education provides the youth with a chance for personal happiness understood as the recognition and performance of one`s own plans for life. Well-organised education allows independence, a conscious choice and a social change. Education which is badly-organised by irresponsible people, subordinate not to the welfare of an individual, but aimed at the welfare of the state, market, bank, economy and finances, becomes a threat or a pretence. This work is an attempt to present the pretences of Polish education which make the social practice a threat for the development of each of us.

Wydawca:

Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe

Format:

application/pdf

Identyfikator zasobu:

oai:zbc.uz.zgora.pl:80119

Strony:

63-87

Źródło:

Rocznik Lubuski, tom 41, część 2

Jezyk:

pol

Prawa do dysponowania publikacją:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego

Kolekcje, do których przypisany jest obiekt:

Data ostatniej modyfikacji:

2024-07-12

Data dodania obiektu:

2024-07-12

Liczba wyświetleń treści obiektu:

21

Wszystkie dostępne wersje tego obiektu:

https://zbc.uz.zgora.pl/publication/89848

Wyświetl opis w formacie RDF:

RDF

Wyświetl opis w formacie OAI-PMH:

OAI-PMH

Obiekty

Podobne

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji