Object

Title: Kluczowa rola rodziny i rówieśników w edukacji językowej dzieci/uczniów o zróżnicowanych potrzebach = The key role of family and peers in the language education of children/students with diverse needs

Contributor:

Janiszewska-Nieścioruk, Zdzisława - red. nauk.

Group publication title:

Osoby z niepełnosprawnościami...

Abstract_pl:

W aktualnej, zglobalizowanej i skomercjalizowanej rzeczywistości znajomość języków obcych jest podstawowym narzędziem komunikacji ułatwiającym nawiązywanie relacji i kooperację z innymi. Przy tym za priorytetową uznaje się znajomość języka angielskiego z uwagi na jego szerokie zastosowanie w międzynarodowym biznesie, nauce, internecie, mediach społecznościowych i wielu innych dziedzinach życia. ; Brak znajomości języka obcego może utrudniać, a nawet uniemożliwiać funkcjonowanie w różnych sferach życia społecznego i zawodowego. Ma to szczególne znaczenie dla osób o specjalnych czy zróżnicowanych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych, bowiem w konsekwencji ogranicza ich integrację w rodzinie i z pełnosprawnymi rówieśnikami w ogólnodostępnej szkole, a w dorosłości może utrudniać pozyskanie pracy, współpracę z innymi i czerpanie z cywilizacyjnych dóbr. Dlatego celem naszych rozważań uczyniłyśmy rodzinę i rówieśników jako ważne, a nawet kluczowe podmioty edukacji językowej uczniów.

Abstract:

In the current globalized and commercialized reality, knowledge of foreign languages is an essential communication tool that facilitates both establishing relationships and cooperating with others. At the same time, knowledge of English is considered a priority because of its wide use in international business, science, the Internet, social media and many other areas of life. ; Lack of knowledge of a foreign language can make it difficult or even impossible to function in various spheres of social and professional life. This is of particular importance for people with special or diverse developmental and educational needs, as it consequently limits their integration into the family and with non-disabled peers in a mainstream school, and in adulthood can make it difficult to obtain a job, cooperate with others and enjoy the benefits of civilization. Therefore, we have made the family and peers the focus of our considerations as important, even key, entities in the language education of students.

Publisher:

Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego

Format:

application/pdf

Resource Identifier:

oai:zbc.uz.zgora.pl:88478

DOI:

click here to follow the link

Pages:

83-95

Language:

pol

Rights:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego

Object collections:

Last modified:

Dec 4, 2025

In our library since:

Dec 4, 2025

Number of object content hits:

0

All available object's versions:

https://zbc.uz.zgora.pl/repozytorium/publication/103170

Show description in RDF format:

RDF

Show description in OAI-PMH format:

OAI-PMH

Objects Similar

×

Citation

Citation style:

This page uses 'cookies'. More information