Przed współczesną edukacją stawia się wiele celów i funkcji. Przemiany dokonujące się w świecie w naturalny sposób generują konieczność zmian w zakresie edukacji. Pozostając w zgodzie z zasadniczymi kierunkami pojawiającymi się we współczesnym myśleniu o edukacji, zwraca się szczególną uwagę na jej wpływ na rozwój poszczególnych jednostek, ale i całego społeczeństwa. Zasadniczy sens współczesnej edukacji to optymalizacja rozwoju człowieka i jego możliwości. Podstawowym zadaniem tego procesu jest przygotowanie dzieci i młodzieży do panujących w danym społeczeństwie ideałów i celów wychowania. ; Do najważniejszych celów edukacji zalicza się dwa podstawowe (w zasadniczy sposób determinujące jakość życia jednostki): zdrowe życie oraz zdobywanie wiedzy i dostęp do zasobów zapewniających poziom życia, który będzie optymalizował wszechstronny rozwój. Współczesna szkoła, realizując te założenia, podejmuje działania zmierzające do kształtowania właściwych postaw wobec osób niepełnosprawnych poprzez praktyczną realizację idei integracji społecznej. Jej wyrazem jest uwzględnianie potrzeb życiowych, edukacyjnych i zawodowych osób z niepełnosprawnością oraz traktowanie ich jako naturalnego ogniwa struktury społecznej.
Modern education has many purposes and functions. The transformations occurring in the world naturally generate the need for changes in education system. We pay attention mostly to its influence on development of each and every individual as well as whole society. The thrust of modern education is to optimize human development and its possibilities. The primary objective of this process is to prepare children and youth for prevailing in a given society ideals and goals of education. ; There are two basic and most important objectives of education significantly determining the quality of life of the individual: a healthy life and gaining knowledge and access to resources to ensure the standard of living, which will optimize the comprehensive development. Contemporary school realizes these objectives by taking steps to shape appropriate attitudes towards people with disabilities through the practical implementation of the idea of social integration. Its expression is to consider the needs of life, education and professional career of people with disabilities and treat them as a natural element of the social structure. Its mission is to consider the necessities of life, education and vocation of people with disabilities and treat them as a natural element of the social structure.
Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego
Relacje. Studia z Nauk Społecznych, tom 1
Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego
Jan 29, 2019
Apr 26, 2018
207
https://zbc.uz.zgora.pl/repozytorium/publication/53796
Banach, Iwona Kataryńczuk-Mania, Lidia - red. nauk.
Famuła-Jurczak, Anita Gejdos, Miroslav Kobiałka, Andrzej Bąbka, Jarosław - red Zajdel, Krzysztof - red.
Kowalski, Mirosław Magda-Adamowicz, Marzenna - red. Pasterniak-Kobyłecka, Ewa - red.
Janiszewska-Nieścioruk, Zdzisława - red. nauk. Żołkowska, Teresa Kaliszewska, Karolina Majewicz, Piotr Mikrut, Adam Ramik-Mażewska, Irena Krzaczkowska, Beata Borecka-Biernat, Danuta Janiszewska-Nieścioruk, Zdzisława Miodek-Wojdyła, Agata Żyta, Agnieszka Grabizna, Adrianna Wojciechowska, Ludwika Winiarek, Anna Rybczyńska-Abdel Kawy, Dorota Rybczyński, Łukasz Zaorska, Marzenna Wolny, Jerzy Zamkowska, Anna Baran, Jolanta Dyduch, Ewa Gołubiew-Konieczna, Monika Skibska, Joanna Twardowski, Andrzej Nikel, Łukasz Bartnikowska, Urszula Dufner, Hanna Stefańska, Anita Nieścioruk, Julia
Werner, Janina Kataryńczuk-Mania, Lidia - red. nauk.
Borowicz, Ryszard (1945-2014) Zielińska, Maria - red.
Bazuń, Dorota Zielińska, Maria - red. Lisowski, Krzysztof - red.
Cesarz, Helena Kataryńczuk-Mania, Lidia - red. nauk.