Object

Title: Nabywanie kompetencji z zakresu języka polskiego przez dzieci przedszkolne w grupie wielojęzycznej = Acquisition of Polish language competences by preschool children in a multilingual group

Contributor:

Bąbka, Jarosław - red ; Kowalska, Ewa - red.

Group publication title:

Rocznik Lubuski, 49

Abstract_pl:

W artykule podjęto analizę działań związanych z nabywaniem języka przez dzieci w wielokulturowym przedszkolu. Celem badań była obserwacja zmian w posługiwaniu się polskim słownictwem przez czteroletnie dzieci imigrantów. Skupiono uwagę na sposobie porozumiewania się oraz sytuacjach w przedszkolu, które pozwalają na poszerzanie słownictwa dzieci. Przebadano przyrost liczby słów sześciorga dzieci imigrantów. ; Dla porównania przeanalizowano słownictwo dzieci polskich. Wykorzystano zestaw 60 obrazków z zeszytu dla nauczyciela "Uczymy czytać w przedszkolu" Haliny Mystkowskiej. W trakcie badania zaobserwowano, że w badaniu początkowym dzieci obcojęzyczne słabo się wypowiadały, często nie podejmowały próby nazywania obrazków. ; Natomiast w drugiej próbie wykazywały większą pewność siebie, nawet jeśli nie do końca poprawnie udawało się nazwać obrazek. Kluczową konkluzją jest to, że w ramach przeprowadzonych ćwiczeń liczba słów znacznie się zwiększyła.

Abstract:

The article deals with the language acquisition among children in a multicultural kindergarten. The aim of the research was to observe changes in the use of Polish vocabulary by four-year-old imigrant children. Observations focused on the manner of communication as well as kindergarten situations that enabled the children to expand their vocabulary. Word growth of six linguistically diverse immigrant children were examined. ; The vocabulary of Polish children was studied in order to compare the two groups. A set of 60 images from the booklet for teachers "Uczymy czytać w przedszkolu" [Teaching reading in kindergarten] by Halina Mystkowska was used. It was found during the study that in the initial test the non-native speaking children spoke poorly and often made no attempt to name the images. ; In contrast, in the second test they showed more confidence, even if they did not quite succeed in naming the images correctly. The key finding is that the number of words increased significantly in the exercises. The key finding is that the number of words increased significantly as a result of the exercises.

Publisher:

Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe ; Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Nauk Społecznych

Format:

application/pdf

Resource Identifier:

oai:zbc.uz.zgora.pl:79858

DOI:

click here to follow the link

Pages:

245-258

Source:

Rocznik Lubuski, tom 49, część 1

Language:

pol

Rights:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego

Object collections:

Last modified:

Jul 8, 2024

In our library since:

Jul 8, 2024

Number of object content hits:

49

All available object's versions:

https://zbc.uz.zgora.pl/repozytorium/publication/89670

Show description in RDF format:

RDF

Show description in OAI-PMH format:

OAI-PMH

Objects

Similar

This page uses 'cookies'. More information