Kożusznik, Barbara ; Chrupała-Pniak, Małgorzata ; Sulimowska-Formowicz, Monika
Moczulska, Marta - red. ; Preston, Peter- red. jęz. ; Stankiewicz, Janina - red. nacz. ; Zmyślony, Roman - red. statyst. ; Adamczyk, Janusz- red. ; Skalik, Jan - red.
Artykuł jest częścią teoretycznego modelu badawczego w ramach grantu zatytułowanego ?Kompetencja relacyjna jako determinanta wydajności i skuteczności relacji międzyorganizacyjnych?. Autorki podejmują rozważania na temat zespołowych uwarunkowań kompetencji relacyjnej organizacji zaangażowanej we współpracę międzyorganizacyjną. ; Przedstawiają krótki rys klasycznych i współczesnych teorii i koncepcji psychologicznych dotyczących cech zespołów sprzyjających efektywniejszej współpracy w wymiarze międzyorganizacyjnym. Głównym celem artykułu jest prezentacja autorskiego podejścia wykorzystanego w badaniach kompetencji relacyjnej opartego na wielopoziomowej analizie regulacji wpływu w zespołach (poziom jednostki, zespołu, organizacji) przy jednoczesnej kontroli motywacji i zaangażowania w pracę oraz zależności zmiennych psychologicznych z kompetencją relacyjną i wynikami relacji. ; Zakładamy, że na poziomie jednostek, podobnie jak na poziomie zespołowym muszą zaistnieć właściwości sprzyjające efektywności relacji m.in. otwarta i efektywna współpraca, gotowość do przejęcia odpowiedzialności za kierowanie, współdzielenie się kierowaniem oraz motywacja autonomiczna i zaangażowanie w pracę.
This article is a part of theoretical model for the research project titled ?Relational competence as a determinant of effectiveness and efficiency of inter-organizational relations?. The authors deliberate upon team-level determinants of relational competence of organizations involved in inter-organizational cooperation in the light of classic and modern psychological theories and concepts. ; The aim of this article is to present authors? own approach used in research on relational competence of organizations and based on multilevel analysis of influence regulation in teams (individual-,team- and organizational levels) together with motivation and work engagement. We search for correlations between psychological variables and relational competence and relation?s results. ; We assume that on individual- as well as on team-level preexist some features determining relation?s success, such as: open and effective collaboration, readiness to take responsibility for management, leadership division, autonomous motivation and work engagement.
Zielona Góra: Faculty of Economics and Management Press
Management, vol. 19, no 2 (2015)
Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego
2020-04-28
2019-05-22
121
https://zbc.uz.zgora.pl/publication/59775