Leszkowicz-Baczyńska, Żywia - red.
W mojej wypowiedzi pragnę zaproponować, by semantyczny zakres współczesnego pojęcia obrzędu religijnego znacznie poszerzyć dla praktyki kulturowej średniowiecza. Prześledziwszy liczne przykłady zachowań ludzi średniowiecza, przy uwzględnieniu ich współczynnika humanistycznego, doszłam do wniosku, że nawet z pozoru świeckie zachowania miały wówczas sakralny charakter. ; Przyjęcie takiego poglądu wynika z konsekwentnego posługiwania się terminem ?obrzęd?, albowiem jeśli chcemy uwypuklić sakralny wymiar średniowiecza, to musimy przyznać, że czynności społeczne ze względu na to, iż były w większości podporządkowane światopoglądowi chrześcijańskiemu, były znacznie szerzej zrytualizowane niż w epoce nowożytnej. ; Szeroki zasięg treści chrześcijańskich i podporządkowanie im organizacji społecznej mimo wielu odniesień do ?świata diabelskiego? uświadamia, że praktyka społeczna realizowana w większości zrytualizowanych czynności tworzyła w istocie obrzędy. Średniowiecze ogarnięte jest wizją wspólnoty, stąd wiele czynności miało charakter integracyjny i wspólnotowy - te będę obejmować nazwą obrzęd religijny.
Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe
Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego
2021-12-02
2021-10-20
85
https://zbc.uz.zgora.pl/publication/65945
Nazwa wydania | Data |
---|---|
Religijny obrzęd dualistyczny w średniowieczu: rozbudowana formuła semantyczna | 2021-12-02 |
Angutek, Dorota (1963- )
Szyszko-Bohusz, Andrzej (1934- ) Pasterniak, Wojciech (1935-2018 ) - red.
Świderska-Włodarczyk, Urszula Strzyżewski, Wojciech (1960- ) - red.
Angutek, Dorota (1963- ) Pałubicka, Anna - red. Dominiak, Grzegorz A. - red.
Eller, Jack David (1959- ) Gąsior-Niemiec, Anna - tł.
Eller, Jack David (1959- ) Gąsior-Niemiec, Anna - tł.
Eller, Jack David (1959- ) Gąsior-Niemiec, Anna - tł.