Obiekt

Tytuł: Sposoby użycia języka w negocjacjach cenowych w dawnej polszczyźnie (XVIII w.) = The methods to use the language in price negotiations (bargaining) in the former Polish language (the eighteenth century)

Współtwórca:

Hawrysz, Magdalena - red. nauk. ; Uździcka, Marzanna - red. nauk. ; Wojciechowska, Anna - red. nauk.

Tytuł publikacji grupowej:

ZSJ 2016

Streszczenie:

Celem artykułu jest omówienie sposobów użycia języka w negocjacjach cenowych (targowaniu) w dawnej polszczyźnie. Przede wszystkim chodzi tu o wskazanie skonwencjonalizowanych typów zachowań językowych podporządkowanych okoliczności kupna i sprzedaży. Podstawę materiałową badań stanowią rozmówki polsko-niemieckie Jerzego Schlaga "Neun und funffzig Polnisch-Deutsche Handlungs-Gesprache..." z 1755 roku. Utylitarny charakter tej pracy sprzyja poznaniu obyczajów językowych wspólnoty miejskiej skoncentrowanej wokół działalności handlowej i usługowej. ; Niniejsza analiza łączy metody badań socjolingwistyki i pragmalingwistyki. Sytuacja, w której strony konfrontują odmienne oczekiwania cenowe, wytworzyła tu sposób językowego komunikowania się oparty na sekwencji proponowania i oponowania. Czynione w toku negocjacji ustępstwa zależą między innymi od siły przetargowej negocjatorów, od umiejętności przekonywania i przyjętej taktyki postępowania.

Abstract:

The paper aims to discuss the methods to use the language in price negotiations(bargaining) in the former Polish language. First of all, it is the indication of conventional types of language behaviour subordinated to the circumstances of buying and selling. The material basis of the study is the Polish-German phrasebook by Jerzy Schlaga titled "Neun und funffzig Polnisch-Deutsche Handlungs-Gesprache..". from 1755. The utilitarian nature of the work promotes the understanding of the language habits of the urban community centred on commercial and service activities. ; This analysis combines the research methods of sociolinguistics and pragma-linguistics. The situation, in which the parties are confronting different price expectations, created a method of language communication based on the sequence of proposing and opposing. The concessions made during the negotiations depend on, among others, the negotiators` bargaining power, the skill of persuasion and adopted tactics proceedings.

Wydawca:

Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego

Format:

application/pdf

Identyfikator zasobu:

oai:zbc.uz.zgora.pl:71349

DOI:

10.59444/2017SERredHaw_Uzdr4

Strony:

41-55

Źródło:

Zielonogórskie Seminaria Językoznawcze 2016

Jezyk:

pol

Prawa do dysponowania publikacją:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego

Kolekcje, do których przypisany jest obiekt:

Data ostatniej modyfikacji:

2023-11-02

Data dodania obiektu:

2023-03-06

Liczba wyświetleń treści obiektu:

81

Wszystkie dostępne wersje tego obiektu:

https://zbc.uz.zgora.pl/publication/78603

Wyświetl opis w formacie RDF:

RDF

Wyświetl opis w formacie OAI-PMH:

OAI-PMH

Obiekty

Podobne

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji