Hawrysz, Magdalena - red. nauk. ; Uździcka, Marzanna - red. nauk. ; Wojciechowska, Anna - red. nauk.
Artykuł jest podsumowaniem badań przeprowadzonych w marcu 2015 roku w Sztokholmie wśród dorosłych dzieci polskich imigrantów mieszkających w Szwecji. Głównym celem badań było przeanalizowanie, jakie czynniki wpływają na ich niechęć do nauki języka ojczystego i słabą znajomość tego języka w dorosłym życiu. ; Badania dowiodły, że informatorzy używali języka głównie w kontakcie z rodzicami i dalszą rodziną zamieszkującą w Polsce, rzadko nawet z rodzeństwem mieszkającym w Szwecji. Co więcej, satysfakcja z uczęszczania na zajęcia z języka polskiego była niska, a poczucie nieprzydatności polskiego na rynku pracy wysokie.
This paper is a summary of the sociolinguistic survey conducted in March 2015 among adult children of Polish immigrants in Sweden. The main purpose of the study was to analyze what factors influence reluctance in learning Polish and poor performance in the adult life. ; The study has shown that the informants used Polish mainly with their parents and relatives in Poland, rarely with their siblings. Moreover, the satisfaction from Polish classes at school was low. What is more, a sense of uselessness of the Polish language on the labor market is high.
Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego
Zielonogórskie Seminaria Językoznawcze 2016
Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego
2023-11-02
2023-07-06
82
https://zbc.uz.zgora.pl/publication/82300
Wojciechowska, Anna Sztyber, Radosław - red. nacz.
Steciąg, Magdalena Sztyber, Radosław - red. nacz.