Hawrysz, Magdalena - red. nauk. ; Uździcka, Marzanna - red. nauk.
Artykuł zawiera analizę informacji o językach, w tym dawnym języku polskim, zawartych w pracy Tadeusza Czackiego "O litewskich i polskich prawach?" z 1801 r. Opracowanie dawnych praw uczony wzbogacił o liczne rozważania nad znaczeniem wyrazów, zamieścił wiele refleksji związanych z powstaniem i przekształcaniem się wspólnot plemiennych, widzianych także przez pryzmat użycia języka. ; Poszerzył informacje faktograficzne o teksty literackie, związane z dokumentami prawnymi. Podjął także refleksje nad tytulaturą, zarówno polską, jak i ruską. Przede wszystkim jednak zawarł wiele treści związanych z ukształtowaniem i użyciem języków. Wreszcie wypowiadał się na temat autorstwa zapisów prawnych, języka prawniczego, stylu osobniczego i stylu tekstu. ; Analiza treści historycznojęzykowych w pracy tego autora ukazuje, że mimo iż nie były stawiane na pierwszym miejscu, stanowiły źródło argumentów i przykładów, które uczony wplatał w tok narracji głównej i pobocznej, w myśl założenia, że język jest spoiwem wspólnoty, a więc w nim odzwierciedla się jej obraz.
The article contains an analysis of information on languages, including the former Polish language, contained in the work "About Lithuanian and Polish Laws..." by Tadeusz Czacki from 1801. The elaboration of the former rights the scholar enriched with many discussions on the meaning of words, he included a number of reflections related to the emergence and trans- formation of the tribal communities, also seen through the prism of language use. ; He extended factual information with literary texts connected with legal documents. He also made reflections on the titles, both Polish and Russian. First of all, however, he provided a lot of content related to the shaping and use of languages. Lastly, he commented on the authorship of legal records, legal language, personal style and text style. ; The analysis of historical-literary content in this autor`s works shows that although they were not put in the first place, they were the source of arguments and examples that the scholar entwined in main and secondary narrative, assuming that language is a binder of the community and thus reflects its picture.
Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego
Zielonogórskie Seminaria Językoznawcze 2017
Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego
2024-01-29
2024-01-26
51
https://zbc.uz.zgora.pl/publication/86841
Pałucka-Czerniak, Iwona Hawrysz, Magdalena - red. nauk. Jurewicz, Magdalena - red. nauk. Kotlarska, Irmina - red. nauk.
Pałucka-Czerniak, Iwona Ruszczyńska, Marta - red. nauk. Pałucka-Czerniak, Iwona - red. nauk.
Sztyber, Radosław Kaczor, Monika - red. nauk. Kładoczny, Piotr - red. nauk.
Pałucka-Czerniak, Iwona Hawrysz, Magdalena - red. nauk. Jurewicz, Magdalena - red. nauk. Kotlarska, Irmina - red. nauk.
Rejter, Artur Hawrysz, Magdalena - red. nauk. Uździcka, Marzanna - red. nauk.
Siatkowska, Ewa Hawrysz, Magdalena - red. nauk. Uździcka, Marzanna - red. nauk.
Raszewska-Żurek, Beata Hawrysz, Magdalena - red. nauk. Jurewicz, Magdalena - red. nauk. Kotlarska, Irmina - red. nauk.
Krysowski, Olaf Sztyber, Radosław - red. nacz.