Hawrysz, Magdalena - red. nauk. ; Jurewicz, Magdalena - red. nauk. ; Kotlarska, Irmina - red. nauk.
Artykuł poświęcony jest jednemu ze sposobów wyrażania dodatniej waloryzacji pojęć w dawnej polszczyźnie. Jest nim przypisywanie nazwom wartości moralnych i społecznych cechy dawności. Odbywa się to na trzy sposoby. ; Pierwszym z nich jest opatrzenie leksemu reprezentującego wartość przymiotnikiem: starodawny, starożytny, starowieczny, staroświecki, staropolski i dawny, np. staropolska cnota, starożytna zacność. Drugi sposób to odwołanie do autorytetu przodków, który wzmacnia pozytywny wydźwięk wartości. Trzecim ze sposobów eksponowania wartości jest przywołanie obecnego w kulturze od antyku "złotego wieku". ; W polskiej kulturze łączy się on ze szczęściem i prostotą. Większość wartości, którym przypisano cechę dawności, było w czasach średniopolskich powszechnie cenionych, zatem cecha ta nie decydowało o postrzeganiu pojęcia jako wartość lub nie. Jednak dzięki niej wartości stawały się patetyczne, a nawet zmitologizowane, co służyło ich propagowaniu.
The article is devoted to one of the means of expressing positive evaluation of the concepts in the early Polish language. It has to do with the assigning of the property of antiquity to the names of the moral and social values. This process takes place in three ways. ; The first one has to do with the furnishing of the lexeme which represents a value with the adjectives: starodawny, starożytny, starowieczny, staroświecki, staropolski and dawny, e.g. staropolska cnota, starożytna zacność. The second one has to do with making reference to the authority of the ancestors which reinforces the positive implications of a value. The third way of indicating a value is to adduce the "golden age" which has been a part of culture since the ancient times. ; In Polish culture, it is associated with happiness and simplicity. In the Middle Polish period, the majority of the values to which one assigned the property of antiquity were commonly held in high estimation, therefore this property did not determine the perception of a concept as a value or otherwise. However, owing to this property, values became solemnised, and even mythologised, which served the propagation of the said values.
Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego
Zielonogórskie Seminaria Językoznawcze 2019
Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego
2024-01-31
2024-01-31
71
https://zbc.uz.zgora.pl/publication/86920
Kładoczny, Piotr Kaczor, Monika - red. nauk. Kładoczny, Piotr - red. nauk.
Walczak, Bogdan Hawrysz, Magdalena - red. nauk. Uździcka, Marzanna - red. nauk.
Pałucka-Czerniak, Iwona Ruszczyńska, Marta - red. nauk. Pałucka-Czerniak, Iwona - red. nauk.
Hawrysz, Magdalena Hawrysz, Magdalena - red. nauk. Uździcka, Marzanna - red. nauk.
Rejter, Artur Hawrysz, Magdalena - red. nauk. Jurewicz, Magdalena - red. nauk. Kotlarska, Irmina - red. nauk.
Sicińska, Katarzyna Hawrysz, Magdalena - red. nauk. Uździcka, Marzanna - red. nauk. Wojciechowska, Anna - red. nauk.
Jaros, Violetta Sztyber, Radosław - red. nacz.
Szymańska, Monika Kaczor, Monika - red. nauk. Kładoczny, Piotr - red. nauk.