Obiekt

Tytuł: Subiektywność - obiektywność poznania. Refleksje metodologiczne w kontekście badania wzorów doświadczeń zawodowych absolwentów pedagogiki = Subjectivity - objectivity of cognition. Methodological afterthoughts in the context of research on the models of professional experiences of pedagogy graduates

Autor:

Urbaniak-Zając, Danuta

Data wydania:

2015

Typ zasobu:

artykuł

Współtwórca:

Szumigraj, Marcin - red. ; Trębińska-Szumigraj, Ewa - red. ; Zielińska-Pękał, Daria - red.

Tytuł publikacji grupowej:

Rocznik Lubuski, 41

Streszczenie:

W niniejszym artykule chcę zwrócić uwagę, że "subiektywność" i "obiektywność" nie są znaczeniowo oczywiste i trudno jest utrzymywać w badaniach empirycznych ich "ontologiczne" rozumienie. Tym bardziej, że we współczesnych dyskusjach filozoficznych i teoretycznych kwestionuje się zasadność podtrzymywania tej opozycji. Nie będę tej dyskusji prezentowała, chcę jedynie zasygnalizować problemy, przybliżyć założenia oraz sposób interpretacji materiału empirycznego, w którym opozycja subiektywny - obiektywny jest w specyficzny sposób znoszona. Metodą interpretacji, jaką wykorzystuję w swojej pracy, jest zaproponowana przez niemieckiego socjologa U. Oevermanna obiektywna hermeneutyka.

Abstract:

This article formulates a thesis that the meaning of "subjectivity" and "objectivity" is not obvious and it is difficult to preserve in empirical research their "ontological" understanding. The justification behind drawing attention to this - seemingly - obvious issue is still occurring (especially among people superficially familiar with quality methodology) conviction, that quantity research aspire to "objective cognition", unlike, quality research - aspires to the presentation of an individual, "subjective perspective" of human experiences. ; I argue by recalling an example of alike sounding statements by graduates of pedagogy, which were subject to a researcher interpretation and they turned out to have significantly different meanings (similar words, different structural sense). I also introduce here (in short) the method of objective hermeneutics, signalling the basic assumptions and technical solutions applied while interpreting data. Although, I refer to empirical material, I do not present research results (I do not discuss the chosen issue) however, I pay attention to the difficulties with the reconstruction of "subjective" meanings and senses.

Wydawca:

Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe

Format:

application/pdf

Identyfikator zasobu:

oai:zbc.uz.zgora.pl:79976

Strony:

19-31

Źródło:

Rocznik Lubuski, tom 41, część 1

Jezyk:

pol

Prawa do dysponowania publikacją:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego

Kolekcje, do których przypisany jest obiekt:

Data ostatniej modyfikacji:

2024-07-10

Data dodania obiektu:

2024-07-10

Liczba wyświetleń treści obiektu:

20

Wszystkie dostępne wersje tego obiektu:

https://zbc.uz.zgora.pl/publication/89752

Wyświetl opis w formacie RDF:

RDF

Wyświetl opis w formacie OAI-PMH:

OAI-PMH

Obiekty

Podobne

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji