Object

Title: Językowe odniesienia do zmysłu wzroku w korespondencji prasowej o modzie z XIX wieku = Linguistic references to the sense of sight in a press correspondence about fashion from the late nineteenth century

Contributor:

Ruszczyńska, Marta - red. nauk. ; Pałucka-Czerniak, Iwona - red. nauk.

Group publication title:

50 lat zielonogórskiej polonistyki

Abstract_pl:

Celem artykułu jest omówienie funkcji predykatów wyrażających percepcję wzrokową użytych w korespondencji prasowej dla kobiet z drugiej połowy XIX wieku. Materiał badawczy pochodzi z "Tygodnika Mód i Powieści" z lat 1895-1900. W pracy zastosowano metodę ram interpretacyjnych, która pozwala określić sposób przedstawienia przez nadawcę predykatów percepcji wzrokowej, a następnie umieścić je w ramach określonych strategii komunikacyjnych. ; Analiza uwzględnia opis konceptualizacji czasowników zmysłu wzroku we współczesnym języku polskim M. Zawisławskiej (Warszawa 2004). Czasowniki percepcji wzrokowej realizują jednocześnie przynajmniej dwie strategie komunikacyjne w zależności od formy i znaczenia czasownika oraz jego otoczenia językowego. Korespondentki stwarzają wrażenie stałej obserwacji zjawiska mody w czasie rzeczywistym, odwołują się do wartości estetycznych w celu kształtowania gustu czytelniczek. Ponadto dążą do podtrzymywania kontaktu z odbiorcą i umacniania wiarygodności relacji o modzie.

Abstract:

The aim of the article is to discuss the function of predicates expressing visual perception used in press correspondence for women from the second half of the 19th century. The research material comes from the "Tygodnik Mód i Powieści" from the years 1895-1900. The study uses the method of interpretive frames, which allows determining the way the predicates of visual perception are presented by the sender, and then place them within specific communication strategies. ; The analysis takes into account M. Zawisławska`s description of the conceptualization of vision verbs in contemporary Polish language (Warszawa 2004). Visual perception verbs implement at least two communication strategies simultaneously, depending on the form and meaning of the verb and its linguistic environment. The correspondents create the impression of constant observation of the fashion phenomenon in real time, they refer to aesthetic values in order to shape the readers` taste. Moreover, they strive to maintain contact with the recipient and strengthen the credibility of fashion coverage.

Publisher:

Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego

Format:

application/pdf

Resource Identifier:

oai:zbc.uz.zgora.pl:81016

DOI:

10.59444/2024MONredRus_Palr14

Pages:

227-241

Source:

50 lat zielonogórskiej polonistyki

Language:

pol

Rights:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego

Object collections:

Last modified:

Oct 23, 2024

In our library since:

Oct 23, 2024

Number of object content hits:

0

All available object's versions:

https://zbc.uz.zgora.pl/publication/90528

Show description in RDF format:

RDF

Show description in OAI-PMH format:

OAI-PMH

Objects

Similar

This page uses 'cookies'. More information