Janiszewska-Nieścioruk, Zdzisława - red. nauk.
Artykuł zagłębia się w zjawisko wypalenia szkolnego, podobnego do wypalenia zawodowego, ale doświadczanego przez osoby w trakcie edukacji, a nie w środowisku pracy. Porównanie to uzasadnia wspólna obecność porównywalnych cech: potrzeba motywacji i aktywnego zaangażowania, a zwłaszcza potencjał wywoływania znacznego stresu. Wypalenie szkolne, znane również jako wypalenie ucznia lub studenta, przypomina odpowiednik zawodowy, a jego złożoność wynika z wielu przyczyn. Wśród warunków intrapersonalnych przyczyniających się do wypalenia studenckiego można zidentyfikować niski poziom funkcji poznawczych, psychopatię, niską samoocenę, niewystarczające umiejętności radzenia sobie ze stresem i radzenia sobie. Czynniki interpersonalne obejmują presję rodzicielską, brak wsparcia nauczyciela, konflikty z innymi uczniami. Istnieją również czynniki organizacyjne, w tym duże i/lub długotrwałe obciążenie pracą, nadmiernie wysokie standardy, niewłaściwe metody nauczania. ; Możliwe konsekwencje wypalenia studenckiego mogą być poważne i wpływać nie tylko na uczniów, ale także na ich rodziny i całe środowisko klasy. Uczniowie doświadczający wypalenia wykazują objawy wyczerpania fizycznego i psychicznego, często czują się zmęczeni, zgłaszają niski poziom energii, pozostają wycofani, niezmotywowani i często doświadczają uczucia bezradności. Aby zminimalizować ryzyko wypalenia uczniów, może być konieczny szereg działań zapobiegawczych, w tym dostosowywanie programu nauczania i metodologii nauczania do indywidualnych potrzeb uczniów, zwiększanie wsparcia społecznego, zarządzanie klimatem szkoły w celu wyeliminowania presji, poprawa komunikacji, wdrażanie kreatywnych sposobów rozpoznawania i nagradzania uczniów. Skuteczne programy zapobiegawcze powinny obejmować wszystkie aspekty wypalenia szkolnego, osobiste, interpersonalne i organizacyjne.
The article delves into the phenomenon of school burnout, akin to job burnout but experienced by persons during one?s education, rather than in work setting. Justifying this comparison is the shared presence of comparable traits: the need for motivation and active engagement, and, notably, the potential to induce significant stress. School burnout, alternately known as student or pupil burnout, bears a resemblance to occupational counterpart and its complex arises from a multitude reasons. Amongst intrapersonal conditions contributing to student burnout, one can identify low level of cognitive functions, psychopathy, low self-esteem, insufficient stress management and coping skills. Interpersonal contributors include parental pressure, lack of teacher support, conflicts with other students. There also are organizational contributors, including heavy and/or enduring workload, excessively high standards, improper teaching methods. ; Possible consequences of student burnout may be serious and affect not only students but also their families and the overall class environment. Students experiencing burnout display symptoms of physical and psychological exhaustion, they frequently feel tired, report low energy, remain disengaged, unmotivated, and often experience the feeling of helplessness. To minimise the risk of student burnout, a range of preventive activities may be necessary, including customising curriculum and teaching methodology to the individual student`s needs, increasing societal support, managing school climate to eliminate pressure, improving communication, implementing creative ways to recognise and reward students. Effective preventive programs should address all aspects of school burnout, personal, interpersonal, and organisational.
Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego
(Nie)nowe problemy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami
Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego
2024-12-11
2024-12-11
0
https://zbc.uz.zgora.pl/publication/91550
Góralewska-Słońska, Anna Maria Moczulska, Marta - red. Preston, Peter- red. jęz. Stankiewicz, Janina - red. nacz. Zmyślony, Roman - red. statyst. Adamczyk, Janusz- red. Skalik, Jan - red.
Góralewska-Słońska, Anna Maria
Góralewska-Słońska, Anna Maria Kuchar-Pietrzak, Małgorzata Siwczyk-Kępa, Magdalena Rongińska, Tatiana - red.
Witkowski, Stanisław Ślazyk-Sobol, Magdalena Skalik, Jan - red. Adamczyk, Janusz- red. Moczulska, Marta - red. Preston, Peter- red. jęz. Stankiewicz, Janina - red. nacz. Zmyślony, Roman - red. statyst.
Witkowski, Stanisław Ślazyk-Sobol, Magdalena Moczulska, Marta - red. Preston, Peter- red. jęz. Stankiewicz, Janina - red. nacz. Zmyślony, Roman - red. statyst. Adamczyk, Janusz- red. Skalik, Jan - red.
Rongińska, Tatiana Doliński, Artur Stankiewicz, Janina - red. nacz. Preston, Peter- red. jęz. Zmyślony, Roman - red. statyst. Skalik, Jan - red. Moczulska, Marta - red. Adamczyk, Janusz- red.
Głowacka, Agnieszka Janiszewska-Nieścioruk, Zdzisława - red. nauk.
Rongińska, Tatiana Vodopyanova, Natalia E. Rongińska, Tatiana - red.