Obiekt

Tytuł: Wybory edukacyjne mieszkańców miast = City inhabitants` educational choices - the case of Zielona Góra

Autor:

Walentynowicz-Moryl, Katarzyna

Data wydania:

2009

Typ zasobu:

artykuł

Współtwórca:

Leszkowicz-Baczyńska, Żywia - red. ; Nyćkowiak, Justyna - red.

Tytuł publikacji grupowej:

Rocznik Lubuski, 35

Streszczenie:

Każde miasto jest obszarem, w którym znajdują się szkoły konkurujące o potencjalnych uczniów. Celem tego artykułu jest określenie, jakie czynniki determinują decyzje dotyczące wyboru szkół przez mieszkańców. Podczas analizy zebranego materiału empirycznego zamierzam zweryfikować hipotezę głoszącą, że rejon w mieście, w którym znajduje się szkoła, ma coraz mniejszy wpływ na wybory edukacyjne młodych ludzi. ; Wydaje się, że podejmując decyzje, młodzi ludzie biorą pod uwagę reputację i pozycję konkretnej szkoły, a nie odległość między szkołą a miejscem zamieszkania. Z tego powodu szkoły stają się instytucjami, które potencjalnie mogą generować ruch przestrzenny. Jeśli okaże się, że dana szkoła jest "lepsza" od innych, coraz więcej osób jest chętnych do regularnych dojazdów. Można zauważyć, że uczniowie, których rodzice mają wyższe wykształcenie i pracę o wysokim uznaniu społecznym, częściej uczęszczają do "lepszych" szkół.

Abstract:

Every city is a sphere in which schools competing for potential students are situated. The aim of this article is to specify which factors determine decisions concerning ity inhabitants` school choices. During the analysis of colleted empirial material, I intend to verify the hypothesis claiming that the area in a city where the school is situated has less and less influence on young people`s eduational choices. ; It appears that, during making such decisions, youngsters tend to consider a partiular shool`s reputation and position, not the distance between the school and their place of living. Due to this fact, schools are becoming institutions which can potentially generate spatial movement among citizens. If it appears that a particular school is "better" than others, more and more people are willing to become regular commuters. I found one problem particularly interesting, namely, whether schools have become places assembling students of a similar social position and status. It an be observed that students whose parents have higher education and jobs of high social recognition more often attend "better" schools.

Wydawca:

Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe

Format:

application/pdf

Identyfikator zasobu:

oai:zbc.uz.zgora.pl:83996

Strony:

199-211

Źródło:

Rocznik Lubuski, tom 35, część 2

Jezyk:

pol

Prawa do dysponowania publikacją:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego

Kolekcje, do których przypisany jest obiekt:

Data ostatniej modyfikacji:

2025-04-07

Data dodania obiektu:

2025-04-07

Liczba wyświetleń treści obiektu:

6

Wszystkie dostępne wersje tego obiektu:

https://zbc.uz.zgora.pl/publication/93988

Wyświetl opis w formacie RDF:

RDF

Wyświetl opis w formacie OAI-PMH:

OAI-PMH

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji